Wednesday, September 15, 2010

ပညာသင္ဆု၊ ဘ၀င္ျမင့္ျခင္း၊ ဗဟုသုတ ႏွင့္ အသိဉာဏ္ပညာ


(ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက Academic Symposium တစ္ခုအတြင္း၀ယ္)

အခ်က္အလက္ ခိုင္မာခ်င္တာရယ္၊ ေတြးစရာ ပါေစခ်င္တာရယ္ေၾကာင့္ ပို႕စ္တစ္ခုကို ေတာ္ေတာ္နဲ႕ မေရးျဖစ္၊ အဆံုးမသတ္ျဖစ္ပါဘူး။ အခ်က္အလက္စု၊ လိုအပ္တာေတြ လိုက္ရွာဖတ္ေနရင္းတုန္း ဦးစားေပးလုပ္ရမယ့္ ကိစၥက ေပၚလာ၊ ဒီေတာ့ ေရးမယ္ေရးမယ္ ေတးထားၿပီး မေရးျဖစ္တာေတြ မ်ားလာပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဒီစာစုကိုေတာ့ အခ်က္အလက္ (facts & references) ကို ဦးစားမေပးေတာ့ဘဲ စိတ္ထဲရွိတဲ့ ေတြးမိတာေတြ ခ်ေရးလိုက္တယ္ ဗ်ာ။

ပထမဆံုးအေနနဲ႕ ကေတာ့ လက္ရွိ ႏိုင္ငံတကာမွာ ပညာသင္ဆုေတြရလို႕ အဆင့္ျမင့္ ဘြဲ႕လြန္၊ ပါရဂူ ပညာရပ္မ်ား သင္ၾကားေနၾကားတဲ့ ပညာသင္မ်ားနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး စဥ္းစားမိတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။
ပညာသင္မ်ားလို႕ ဒီေနရာမွာ ညႊန္းဆိုရာမွာ ျမန္မာပညာသင္ေတြကိုပဲ မဆိုလို ပါဘူး။ ဖြံၿဖိဳးဆဲ၊ ဖြံၿဖိဳးလတၱံေသာ ႏိုင္ငံမ်ားက၊ ကၽြန္ေတာ့္ ပတ္၀န္းက်င္မွာ ေတြ႕ေနရတဲ့ ပညာသင္ေတြ အားလံုးကို ေယဘုယ် ဆိုလိုတာပါ။
ဒီလိုပညာသင္ဆုေတြကို ဘယ္လိုလူေတြ ရၾကပါသလဲ။ အမ်ားသိၾကတဲ့အတိုင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ခ်မ္းသာတဲ့ႏိုင္ငံေတြကေပးတဲ့ ပညာသင္ဆုေတြကို သက္ဆိုင္ရာ ဖြံၿဖိဳးဆဲ၊ ဖြံၿဖိဳးလတၱံေသာ ႏိုင္ငံမ်ားမွာ လက္ရွိ ေနထိုင္လုပ္ကိုင္ေနၾကတဲ့ ႏိုင္ငံ့၀န္ထမ္းေတြ၊ ပုဂၢလိက က႑က ပုဂၢိဳလ္ေတြ နဲ႕ ေနာက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ခ်မ္းသာတဲ့ႏိုင္ငံတဲ့ ႏိုင္ငံေတြကို အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ ေရာက္ေနၾကတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ပညာသင္ဆုေတြ ရွာေဖြေလွ်ာက္ၾကရင္း ရၾကတယ္လို႕ ေယဘုယ် နားလည္ပါတယ္။

ဓနသဟာယ (Commonwealth) ႏိုင္ငံ၀င္ ျဖစ္ရင္လည္း၊ အဖြဲ႕၀င္ ျဖစ္တဲ့အေလွ်ာက္ ရတဲ့ ပညာသင္ဆုေတြ၊ ေနာက္ ၿဗိတိသွ်လက္ေအာက္ခံ ျဖစ္ခဲ့ရင္လည္း ျဖစ္ခဲ့တဲ့အေလွ်ာက္ ရတဲ့ ကမၻာေက်ာ္ ပညာသင္ဆုေတြ ရွိပါေသးတယ္။ ဥပမာ - Rhodes Scholarship လိုမ်ိဳးေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ အိမ္နီးနားခ်င္း အိႏၵိယႏိုင္ငံက ပညာတတ္ေတြ အမ်ားႀကီးေပၚထြက္ေနတာ ဒီလိုပညာသင္ဆုေတြရဲ႕ ေကာင္းက်ိဳးေပါ့ဗ်ာ။

ဆိုလိုခ်င္တာက အေျခခံအားျဖင့္ ပညာသင္ဆုေတြကို ဘာေၾကာင့္ ေပးၾက၊ ရၾကတာလဲ။ ဥပမာ - ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ အေနနဲ႕ ဆိုရင္ေတာ့ စစ္ေလ်ာ္ေၾကးရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု အေနနဲ႕ စတင္ ေပးခဲ့တာလို႕ အၾကမ္းဖ်င္း သိပါတယ္။ စစ္ေလ်ာ္ေၾကးလို႕ မသံုးဘဲ၊ ေခတ္ကာလအရ ODA (Official Development Assistance/ Aid) အျဖစ္ ေျပာင္းလဲ ေခၚေ၀ၚတယ္၊ လူ႕စြမ္းအားအရင္းအျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အကူအညီ (Human Resources Development Aid) စသည္ျဖင့္ သံုးႏွဳန္းတယ္လို႕ ကၽြန္ေတာ္ ေယဘုယ် သေဘာေပါက္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုက ပညာတတ္ေတြ နည္းပါးတဲ့ ဆင္းရဲတဲ့ႏိုင္ငံေတြက ပုဂၢိဳလ္ေတြကို သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာေစေရးမွာ အေထာက္အကူျဖစ္ေစဖို႕၊ ျပန္လည္ျဖန္႕ျဖဴး ေ၀မွ်ေပးေစလို႕တဲ့ (contribute လုပ္ေစခ်င္တဲ့) ဆႏၵ အလွဴရွင္ႏိုင္ငံတိုင္းမွာ ရွိမွာပါ။ (Harvard က Professor Joseph Nye ထြင္ခဲ့သလို soft power ေၾကာင့္၊ ဘာေၾကာင့္လို႕ေတာ့ ထည့္မေျပာလိုေတာ့ပါဘူး။ ဒါကို ခဏ ေဘးဖယ္ထားလိုက္ပါတယ္။)

ပညာသင္ဆုေတြ ရထားတဲ့ လူအခ်ိဳ႕ကို ေယဘုယ် ေလ့လာၾကည့္လိုက္ေတာ့ ဒီလိုအေျခခံအခ်က္ေလးေတြကို ေမ့ထားၿပီး၊ ငါသိငါေတာ္ငါတတ္လို႕ ပညာသင္ဆုရတယ္ ဆိုတဲ့ စိတ္ေတြက ၀င္ေနၾကတယ္။ အတိုင္းအတာတစ္ခု အေနနဲ႕ ကိုယ္ႀကိဳးစားအားထုတ္ခဲ့ရတယ္၊ ကံ၊ ဉာဏ္၊ ၀ီရိယ ေပါင္းဆံုၿပီး ရတယ္ ဆိုတာကို နားလည္ပါတယ္၊

ဒါေပမယ့္ဗ်ာ...ငါသိငါေတာ္ငါတတ္ ေပမယ့္လည္း
အေဖတို႕၊ အဖြားတို႕ လက္ထက္က ခံခဲ့ရတဲ့ စစ္ဒဏ္ေၾကာင့္ (တနည္းအားျဖင့္) မြဲေန ဒုကၡေရာက္ေနတဲ့ လူေတြအမ်ားႀကီး ဘ၀တိုးတက္ေစဖို႕အတြက္ ေပးတဲ့၊ ကိုယ္ရလာတဲ့ ပညာသင္ဆုက စဥ္းစားတတ္မယ္ဆိုရင္ ကိုယ့္ပခံုးေပၚမွာ အေတာ့္ကို တာ၀န္ႀကီးပါတယ္။ တာ၀န္ယူစိတ္ရွိမယ္ဆို ၀န္ပိပါတယ္။

အဲ...ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ ပညာသင္ေတြ ဘာကိုမွ ေသေသခ်ာခ်ာ ေစ့ေစ့ေပါက္ေပါက္ မေလ့လာ၊ မသင္ယူရေသးဘူး တတ္ၿပီအထင္နဲ႕ ဘ၀င္ျမင့္ၾကတာပါပဲ။

ဒီေနရာမွာ အာဆီယံႏိုင္ငံက ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္၊ သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္အေၾကာင္း ရယ္စရာ ေျပာျပခ်င္ပါေသးတယ္။ သူက မဟာဘြဲ႕ အတန္းတိုင္းမွာ ကိုယ့္ကုိယ္ကို မိတ္ဆက္ (intro) လုပ္တိုင္း ဘာသာရပ္တစ္ခုရဲ႕ expert ဆိုတဲ့ အသံုးအႏွဳန္းကို အၿမဲသံုးပါတယ္။ ဘာသာရပ္ႀကီးတစ္ခုရဲ႕ ေခါင္းစဥ္ခြဲတစ္ခုကိုေတာင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အေသးစိတ္ ေလ့လာၾကတဲ့၊ ေလ့လာေနတဲ့ ပါေမာကၡႀကီးေတြေတာင္ ဒီလိုအသံုးအႏွဳန္းကို သံုးဖို႕ အင္မတန္ သတိထားၾကေတာ့၊ သူမၾကာခဏ ကိုယ့္ကိုယ္ကို expert လို႕ ေျပာဆို သံုးႏွဳန္း တာဟာ လူရယ္စရာ ျဖစ္သြားတာေပါ့ဗ်ာ။

ကၽြန္ေတာ္တို႕ေတြ ကိုယ္မသိတာကို မသိေၾကာင္း သိရပါမယ္။ မသိတာကို မသိေၾကာင္းေျပာလို႕ အထင္မႀကီးလည္း ဂရုထားစရာ မလိုပါ။ ဆရာေဒါက္တာေအာင္ထြန္းသက္ အေျပာနဲ႕ဆို အဆင့္(၄) ဆင့္ ခြဲျခား သိရမွာပါ။ မသိတာကို မသိ၊ မသိတာကို သိ၊ သိတာကို သိနဲ႕ ေနာက္တစ္ခုေတာ့ ေမ့ေနပါတယ္။ (ႀကိဳ၀န္ခံထားပါတယ္ဗ်။ ဒီပိုစ့္ကို reference ေတြ မရွာေတာ့ဘဲ စိတ္ထဲ မွတ္မိတဲ့အတိုင္း ေရးေၾကာင္းကိုပါ။)

အနီးအနားက မိတ္ေဆြ အေပါင္းအသင္း၊ သူငယ္ခ်င္းအခ်ိဳ႕ကို ေလ့လာၾကည့္မိေတာ့၊
မသိတာကို သိတယ္ ထင္ေနၾကတဲ့ ျပႆနာကို သြားေတြ႕ပါတယ္။ အေတာ္ေၾကာက္ဖို႕ ေကာင္းပါတယ္။ မသိတာကို သိတယ္လို႕ ရိုးရိုးထင္ရင္ အေၾကာင္းမဟုတ္ပါဘူး။ လူ႕သေဘာအတိုင္း မသိတာကို သိတယ္ထင္ၿပီးေနာက္၊ ေနာက္က တြဲကပ္ပါလာတဲ့ ဘ၀င္ျမင့္မွဳပါ။

ဒီစာစုဟာ သူမ်ားမေကာင္းေၾကာင္း ကိုယ့္ေကာင္းေၾကာင္းေရးတဲ့ စာစု မဟုတ္၊ မျဖစ္လို တဲ့အတြက္ ကိုယ့္အေၾကာင္း ကုိယ္ျပန္ေျပာဖို႕ လိုလာပါၿပီ။ လူဆိုတာ က်င္လည္ရာ အသိုင္းအ၀ိုင္းအလိုက္ ေျပာင္းလဲတတ္တယ္၊ ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ လႊမ္းမိုးမွဳ ရွိတယ္ဆိုတာ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ လက္ခံ ယံုၾကည္ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ္ အခုလို ဘြဲ႕လြန္ပညာ သင္ၾကားဖို႕ အခြင့္အေရး မရွိခဲ့စဥ္က ပညာေရး၊ ဘာသာရပ္နယ္ပယ္ေတြ အေၾကာင္းကို ေသေသခ်ာခ်ာ၊ ရည္ရည္လည္လည္ မေတြးျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ မေလ့လာ ျဖစ္ခဲ့ဘူး။ ဥပမာ - မဟုတ္ကဟုတ္က website ကိုသာ ပိုက္ဆံ ေပးၿပီး ၀င္ၾကည့္ခ်င္ ၾကည့္မယ္၊ ပညာေရး (academic) ဆိုင္ရာ ဘာသာရပ္ စာအုပ္ကိုေတာ့ Amazon က ၀ယ္ဖတ္ဖို႕ သတိမရပါဘူး။ ကိုယ္က်င္လည္ရာ လုပ္ငန္းခြင္မွာသာ လိုအပ္တာ ျဖည့္ဆည္း လုပ္ကိုင္ေနခဲ့တာပါ။

ေနာက္တစ္ခုက ကၽြန္ေတာ္ က်င္လည္ခဲ့တဲ့ ပညာေရးက အေ၀းသင္။ အေ၀းသင္ဆိုတဲ့အတိုင္း ဆရာ-တပည့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံမွဳဆိုတာ တစ္ႏွစ္မွာ (၁၀) ရက္သာ ရွိခဲ့တာပါပဲလား။ ဒီရက္တိုမွာလည္း ပညာရဖို႕ထက္ စာေမးပြဲေအာင္ဖို႕ကသာ အဓိကသာ မဟုတ္ပါလား။ အဲဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္ကို ဘြဲ႕ရခဲ့တဲ့ ပညာရပ္မွာ ဘြဲ႕ရခဲ့စဥ္အထိ ဘာတတ္သလဲ ေမးရင္၊ ဘာမွမတတ္ဘူးလို႕သာ မရွက္ဘဲ ရိုးရိုးသားသား ေျဖရမွာပါပဲ။ ဒါကို အျပစ္တင္ရင္လည္း ခံရမွာပါပဲဗ်။

ဂ်ပန္ေရာက္လို႕ ဘြဲ႕လြန္ပညာ ဆက္သင္ရေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သံုးသပ္မိတာေတြ ရွိပါတယ္။ အရင္က အဂၤလိပ္စာ ၀ါသနာနဲ႕ ႏိုင္ငံတကာ သတင္းေတြ၊ ရုပ္ရွင္ေတြ ၀ါသနာပါတာေၾကာင့္ရယ္၊ ေရာက္ရာႏိုင္ငံမွာ ေန႕စဥ္ထုတ္ သတင္းစာကိုေတာ့ တတ္အားသေရြ႕ မျဖစ္မေန ပံုမွန္ဖတ္တာေၾကာင့္ ကိုယ့္ဘာသာကို ဟုိဟာကို သိ၊ ဒီဟာကိုသိလို႕ေတာ့ ထင္ခဲ့မိပါရဲ႕။

ဒါေတြဟာ ဒီလိုအသိေတြဟာ တကယ္တမ္း academic နယ္ပယ္မွာ အေသးစိတ္ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးၾကေတာ့ တကယ္ေရေရလည္လည္ မသိေသးဘူးဆိုတာ ေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီမွာ ဆရာေအာင္ထြန္းသက္ စကားနဲ႕ ေျပာရရင္ မသိတာေတြကို သိတယ္ထင္တဲ့ အေနအထားကေန မသိတာေတြကို မသိေၾကာင္း ကိုယ့္ကိုယ္ကို သိလာပါတယ္။ အေတာ္၀မ္းေျမာက္မိပါတယ္။ မသိတာကို သိတယ္ထင္တာဟာ ကိုယ့္တိုးတက္မွဳကို ရပ္တန္႕လိုက္ေၾကာင္း သေဘာေပါက္မိလာလို႕ပါ။

ပညာေရးနယ္ပယ္က သီအုိရီေတြ၊ ေယဘုယ် သိသင့္ မွန္ကန္တဲ့ (general truth) ေတြ၊ ျပဌာန္းတည္ရွိၿပီး လက္ရွိလက္ခံေနတဲ့ အေျခခံ အခ်က္အလက္အခ်ိဳ႕ကို အေျခခံၿပီး ဥပမာ ေပးရရင္၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဥပေဒတစ္ခု ဆိုပါေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာဖတ္ရွဳမထားဘဲ အမွားကို အမွန္ထင္ေနတဲ့အခ်က္ကို၊ ေနာက္ပိုင္း ေသခ်ာေလ့လာၾကည့္လိုက္ေတာ့ ကိုယ္ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ လက္ခံ သိလာတဲ့အခ်က္အား အမွားႀကီးပါလား ဆိုတာကို သိျမင္လာတာမ်ိဳးကို ေယဘုယ် ဆိုလိုတာပါ။

စကားလံုးေတြ အေနနဲ႕ပဲ စဥ္းစားၾကည့္မယ္ဆိုရင္ transparency, accountability, rule of law, rule by law, top-down, bottom-up, centralized, decentralized စတဲ့ စကားလံုးေတြကို ႏိုင္ငံတကာနယ္ပယ္မွာ မၾကာခဏ ေျပာဆိုသံုးႏွဳန္းၾကတာ ၾကားဖူးပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ေလ က်ေတာ့ အဲဒီလို သံုးႏွဳန္းေနတဲ့ အသံုးအႏွဳန္းေတြကို စကားလံုးအေနနဲ႕ ရင္းႏွီးေပမယ့္ တကယ့္ကို သေဘာေပါက္မွဳမွာ တစ္ခါတစ္ခါ ခဲယဥ္းေနတတ္ပါတယ္။

ကေလးအေတြးနဲ႕ ဥပမာတစ္ခုထပ္ေပးရရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကူးလက္မွတ္ရံုးမွာ ႏိုင္ငံကူးလက္မွတ္ (အနီ) ကို ကုိယ္တိုင္ကိုယ္က် သြားေရာက္ လုပ္ဖူးစဥ္ကေတာ့ ဘာေၾကာင့္ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ ဘာလုပ္ရမယ္ဆိုတာကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မေျပာျပတာလဲ၊ ဘာေတြက အခု လိုလိုက္-မလိုလိုက္ ျဖစ္ေနတာလည္း ဆိုတာကို ငယ္စဥ္က တကယ့္ကုိ မစဥ္းစားတတ္ပါဘူး။ အခုစာေတြ ျပန္ေလ့လာခြင့္ ရေတာ့မွ...ဒါဟာ လူေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့ transparency ပါလားဆိုၿပီး ခပ္ေရးေရး သေဘာေပါက္မိလာသလိုေပါ့ဗ်ာ။

ဒီစာစုမွာ ေနာက္တစ္ခု ေဆြးေႏြးခ်င္တာကေတာ့ ဗဟုသုတ (knowledge) နဲ႕ အသိဉာဏ္ပညာ (wisdom) ပါပဲ။ (အဂၤလိပ္စကားကို နားလည္သလို ဘာသာျပန္ထားတာျဖစ္လို႕ ပိုေကာင္းမယ့္ ဘာသာျပန္ခ်က္ကို ႀကိဳဆိုပါတယ္။)

ပါေမာကၡတစ္ေယာက္နဲ႕လည္း ဒီကိစၥကို ေဆြးေႏြးၾကည့္ခဲ့ဖူးပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ေတြ ပညာေရးမွာ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ စာအုပ္ေတြ၊ စာတမ္းေတြဖတ္၊ မသိတဲ့ အခ်က္အလက္ေတြ မွတ္နဲ႕ လံုးလည္ခ်ာလည္ လိုက္ေနၿပီး၊ တကယ္ေကာ ဘ၀မွာ လိုအပ္တဲ့ အသိဥာဏ္ပညာေတြရၾက၊ တတ္ေျမာက္သြားၾက ပါသလားလို႕ေပါ့။ အမ်ားသိဖူးၿပီးသား ျဖစ္ႏိုင္ေပမယ့္လည္း၊ ကိုယ့္ဆရာ ျပန္ေဆြးေႏြးလို႕ ေခါင္းထဲက်န္ခဲ့တဲ့ အခ်က္ကေတာ့
စာအုပ္စာတမ္းေတြ မ်ားမ်ားဖတ္တာ ဗဟုသုတ (knowledge) ေတြ မ်ားမ်ားရေၾကာင္း၊ ဒါေပမယ့္ တကယ့္ အသိဉာဏ္ပညာ (wisdom) လိုခ်င္ရင္ေတာ့ လူေတြနဲ႕ မ်ားမ်ား ေျပာဆိုေပါင္းဖက္ဆက္ဆံရမယ္ (socialize လုပ္ရမယ္) ဆိုတာကိုပါ။ ဒီနည္းနဲ႕သာ (wisdom) ရမယ္လို႕ သူက ဆိုတယ္ဗ်။

ဒီအဆိုကိုေတာ့ သေဘာက်မိပါတယ္။ ဒီအဆိုနဲ႕ ဆက္စပ္ၿပီး စဥ္းစားစရာေတြလည္း အမ်ားႀကီးရသြားပါတယ္။ knowledge vs. wisdom ကို ႏွိဳင္းယဥ္ (compare and contrast လုပ္) ၾကည့္ရင္းနဲ႕ ေအာက္က ေမးခြန္းေတြကို ေတြးမိတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ျပန္ဆန္းစစ္၊ ေမးခြန္းထုတ္မိတယ္...

၁) ႏိုင္ငံတကာေရာက္ ပညာသင္ေတြ ဘယ္သူေတြနဲ႕ socialize လုပ္ၾကပါသလဲ။
၂) ကိုယ့္ႏိုင္ငံသား အခ်င္းခ်င္းပဲလား။
၃) ႏိုင္ငံတကာ ေက်ာင္းသား အေရအတြက္ ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား နဲ႕ အခ်ိန္ ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား ေပးၿပီး socialize လုပ္ၾကပါသလဲ။
၄) လုပ္ျဖစ္ၾကပါသလား။
၅) လုပ္ရန္ေကာ ႀကိဳးစားၾကပါသလား။
၆) ႏိုင္ငံတူ၊ လူမ်ိဳးတူ၊ ဘာသာတူခ်င္းနဲ႕ပဲ ေျပာဆိုေပါင္းဖက္ ဆက္ဆံေနၾကပါသလား။
၇) အတင္းအဖ်င္း (gossiping) နဲ႕သာ အခ်ိန္ကုန္ေနၾကပါသလား။
၈) ႏိုင္ငံတကာပညာေရးရဲ႕ အႏွစ္အရသာကို သတိျပဳ၊ ခံစားမိၾကပါရဲ႕လား...။

ဗဟုသုတရမယ့္ စာအုပ္စာေပေတြေကာ သတ္မွတ္အခ်ိန္အတိုင္းအတာ တစ္ခုအတြင္းမွာ အေရအတြက္ ဘယ္ေလာက္ ဖတ္ရွဳၿပီးပါၿပီလဲ။ တခ်ိဳ႕မိတ္ေဆြေတြက ေျပာပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာတုန္းက စာဖတ္ဖို႕ အခ်ိန္ မရ၊ အခ်ိန္ မရွိေၾကာင္းကိုပါ။
ပညာသင္အေနနဲ႕ စာဖတ္ဖို႕ အခ်ိန္ရေတာ့ေကာ တကယ္ စာဖတ္ျဖစ္ၾကပါသလား။ ဘာသာေရး စကားနဲ႕ ေယဘုယ်ေျပာရရင္ ပါပ (မေကာင္းမွဳ၊ အပိုအလုပ္၊ အရွဳပ္) ေတြနဲ႕ပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနၿပီလား။ (ဒီေနရာမွာ Facebook ကို ပါပ စာရင္းသြင္းသင့္- မသင့္)
ဖတ္ၿပီးသမွ်ကိုေကာ ေရေရလည္လည္ သေဘာေပါက္ပါရဲ႕လား။ မိမိသေဘာေပါက္ နားလည္တာဟာ တကယ္မွန္ကန္ေၾကာင္းကိုေကာ ကၽြမ္းက်င္သူေတြနဲ႕ ျပန္လည္ေဆြးေႏြး ျဖစ္ခဲ့ပါလား။ (စာဖတ္တိုင္း အမွန္ သေဘာမေပါက္တာေတြ မ်ားလြန္းလွပါတယ္ဗ်ာ။)

အဆင့္ျမင့္ပညာေရး နယ္ပယ္မွာ အမွန္တကယ္ ပညာ တတ္ေျမာက္မွဳ-မတတ္ေျမာက္မွဳကို ကနဦးအေနနဲ႕ အလြယ္ကူဆံုး တိုင္းတာႏိုင္တာ တစ္ခုေတာ့ ရွိပါတယ္။
အဲဒါကေတာ့ ထုတ္ေ၀ျခင္း (publication) ပါပဲ။ မိမိရဲ႕ စာအုပ္၊ စာတမ္း (books & articles) ေတြကို ႏိုင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳ စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးေတြ၊ ပညာရပ္နယ္ပယ္ဆိုင္ရာ ဂ်ာနယ္ေတြက လက္ခံ ထုတ္ေ၀တာပါပဲ။ ဒီလိုနည္းနဲ႕ေတာ့ မိမိ အမွန္တကယ္ တတ္ေျမာက္ျခင္း ရွိ-မရွိ စိစစ္ႏိုင္ပါတယ္။

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ပညာေရးနယ္ပယ္မွာ ေလ့လာၾကည့္ရသေလာက္ ယေန႕ေခတ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အပါအ၀င္ ဖြံၿဖိဳးဆဲ၊ ဖြံၿဖိဳးလတၱံေသာ ႏိုင္ငံမ်ားက မဟာဘြဲ႕ေက်ာင္းသားမ်ားကေတာ့ publication လုပ္ႏိုင္တာ အေတာ့္ကို ရွားပါးတယ္။ ပါရဂူဘြဲ႕ ေက်ာင္းသားေတြေတာင္ ပါရဂူဘြဲ႕က်မ္းအတြက္ မျဖစ္မေန ထုတ္ေ၀ၾကရမွာ ျဖစ္လို႕ အနိမ့္ဆံုး ကိုယ့္တကၠသိုလ္၊ ဌာနမွာ ထုတ္ေ၀ခြင့္ ရေအာင္ မနည္း ႀကိဳးစားေနရတာ မဟုတ္ပါလားဗ်ာ။

အရင့္အရင္ေခတ္မ်ားက ျမန္မာပညာေတာ္သင္မ်ား အေတာ္ထူးခၽြန္ၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္စိတ္၀င္စားတဲ့ ဥပေဒနယ္ပယ္က ဥပမာတစ္ခု ထပ္ျပရရင္
ကၽြန္ေတာ္တို႕ေတြ အခုထုတ္ေ၀ခြင့္ ရဖို႕ ေ၀းစြ၊ နားလည္သေဘာက္ေပါက္ေအာင္ေတာင္ မနည္းဖတ္ေနရတဲ့ ကမၻာ့ အဆင့္မီ International & Comparative Law Quarterly တို႕လို ဂ်ာနယ္မွာ တစ္ေခတ္တစ္ခါက သမၼတ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္တို႕လို႕ ျမန္မာပညာရွင္ေတြ ေကာင္းေကာင္း ထုတ္ေ၀ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ လန္ဒန္၊ SOAS (School of Oriental and African Studies) က Bulletin ေတြမွာ ျမန္မာပညာရွင္ေတြ ေကာင္းေကာင္း ေနရာယူႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ယေန႕ေခတ္ ပညာသင္ဆုရတဲ့ ျမန္မာပညာသင္ေတြကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ ဂ်ပန္ျပန္ေတြ အပါအ၀င္ အာရွျပန္၊ အေရွ႕ေတာင္အာရွျပန္ ေတြ မ်ားလာပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ပီရူးႏိုင္ငံက ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ အတန္းေဖာ္သူငယ္ခ်င္း ေျပာျပတာကလည္း စဥ္းစားစရာပါ။ သူက သူ႕ရဲ႕အင္မတန္ေကာင္းတယ္လို႕ ယူဆရတဲ့ Term Paper တစ္ခုကို LSE (London School of Economics and Political Science) ေက်ာင္းတက္ ညီမျဖစ္သူကို edit လုပ္ဖို႕ ေပးပို႕ရာမွာေတာ့ ညီမက မင္းရဲ႕ စာတမ္းသာ LSE မွာဆိုရင္ (C) Grade မေျပာနဲ႕ (F) Fail မျဖစ္ရင္ ကံေကာင္းေၾကာင္း မွတ္ခ်က္ျပဳသဗ်။ (သူက ဂ်ပန္မွာေတာ့ straight A ေက်ာင္းသားေပါ့ဗ်ာ။)

ဒါေၾကာင့္ public sector ကပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ private sector ကပဲျဖစ္ျဖစ္ ပညာသင္ဆုမ်ား ရရွိခဲ့ဖူးတယ္၊ ရရွိထားတယ္ ဆိုရင္ျဖင့္ မိမိတို႕ ေတာ္လို႕တတ္လို႕ ဆိုတာထက္ ထမ္းထားရတဲ့ ၀န္ကို ျမင္ေစခ်င္ပါတယ္။ ကုိယ္တကယ္ တတ္-မတတ္ မွတ္ေက်ာက္တင္ ခံႏိုင္ၿပီလား ဆိုတာကို ကိုယ့္ဘာသာ ကုိယ္သာ စိစစ္ၾကဖို႕ နဲ႕ ကိုယ္စီကိုင စဥ္းစားထားတဲ့ လက္ဆင့္ကမ္း ျပန္လည္ျဖန္႕ျဖဴးေပးမယ့္ အစီအစဥ္ (contribution plans) ေလးေတြကို ၾကားခ်င္ေနမိတယ္ဗ်ာ။ အနည္းဆံုးေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကို မွတ္ေက်ာက္တင္ မခံႏိုင္ရင္၊ မျဖန္႕ျဖဴးေပးႏိုင္ခဲ့ရင္ေတာင္ ကိုယ့္ေလာက္ ကံမေကာင္း အေၾကာင္းမလွတဲ့ ကိုယ့္ျပည္က (less fortunate) ေတြ အေပၚမွာ public/ private sector က ပညာသင္ေတြ အေနနဲ႕ ဘ၀င္ေတာ့ မျမင့္ထိုက္ေၾကာင္း ေတြးဆႏိုင္ပါေစဗ်ာ...။

13 comments:

  1. ႏွစ္သက္မိပါတယ္
    logicalၿဖစ္တဲ႕စာစုမို႕ပါ။

    ReplyDelete
  2. ကိုလံုးတံုး စာေတြ ဖတ္ျပီးတိုင္း ကိုယ့္အတြက္ အသိတခုရလိုက္လို႔ ေက်းဇူးတင္တယ္။

    ReplyDelete
  3. ကိုလံုးတုန္းေရ
    မဂၤလာပါ။
    အမ်ားႀကီးေတြးျပီးေရးထားလုိ႕ ျပန္ေတြးစရာေတြအမ်ားႀကီးရေစပါတယ္။

    ကၽြန္မေက်ာင္းတက္တုန္းက ဂ်ပန္အစိုးရပညာသင္ဆုနဲ႔ လာတဲ႔ အမ်ားစုက အစိုးရ၀န္ထမ္းေတြပါ။ဆရာ၊ ဆရာမနဲ႕ အရာရွိႀကီးေတြနဲ႕ ၊၊ အစိုးရဖဲြ႕စည္းတားတဲ႔ အဖဲြ႕က သူေတြကိုေတြ႕ပဲေတြ႕ရပါတယ္။

    ျမန္မာျပည္ကေန “အစိုးရပညာသင္ဆု” နဲ႔လာတဲပ အရပ္သားဆုိရင္ စက္မွဳတကၠသုိလ္က မ်ားပါတယ္။

    အဲဒါကေတာ႕ ကၽြန္မႀကံဳရတဲ႔ ပတ္၀န္းက်င္ေသးေသးေလးေပါ႔။

    အလြတ္ကိုယ္႔ဘာသာကို ေက်ာင္းလားတက္တဲ႔သူေတြကေတာ႔ ဒီေရာက္ျပီးမွ စာေမးပဲြ (သို႕) စည္းကမ္းခ်က္မ်ား နဲ႔ ေရြးခ်ယ္ျခင္းခံရတဲ႔ ပညာသင္ဆုေႀကး အမ်ိဳးမ်ိဳးပါ။ လြယ္တဲ႔ စာေမးပဲြ (သို႕) စည္းကမ္းခ်က္မ်ား ရွိသလို ၊ ခက္တဲ႔ စာေမးပဲြ (သို႕) စည္းကမ္းခ်က္မ်ားလည္း ရွိပါတယ္။
    အဲဒီကတဆင္႔ ခက္ျပီး ေအာင္မွတ္ရေအာင္ေျဖႏိုင္တယ္။ စည္းကမ္းခ်က္လည္း အက်ံဳး၀င္တယ္ပဲထားဦး ေပးမယ႔္ဦးရည္က ကန္႔သတ္လို႕ ဘာမွာ မကြာပဲနဲ႔ ေက်ာင္း၀င္ခြင္႔ စီနီယာနဲ႔ ျဖတ္ခ်ခံရသူမ်ိဳးလည္း ေတြ႕ခဲ႔ဘူးပါတယ္။

    ဒီပို႕စ္ကို ဖတ္ရတာ ကိုယ္ရတဲ႔ ပညာသင္ဆုရဲ႕ အတိမ္အနက္၊ တာ၀န္၀တၱရားကို သိဘုိ႕လို႕ သေဘာေပါက္မိပါတယ္။

    ⇒ 

    ReplyDelete
  4. ဒီေနရာမွာ ကၽြန္မေတြးမိတာကေတာ႔ ကၽြန္မပတ္၀န္းက်င္မွာ ဂ်ပန္အစိုးရ ပညာသင္ဆုကုိ သာမန္အစိုးရ၀န္ထမ္းမဟုတ္သူေတြရႀကတာ တျခားႏိုင္ငံျခားေက်ာင္းသားေတြထက္ ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြက မရွိသေလာက္နည္းပါတယ္။

    အဲဒါကို အခ်က္အလက္အေထာက္အထားနဲ႔ မျပႏိုင္ေပမယ္႔ အမ်ားစုႀကံဳေတြ႔ဘူးႀကလုိ႕ လက္ခံႏိုင္မယ္ထင္ပါတယ္။

    ဒီေရာက္မွ အရည္အခ်င္းစစ္မ်ားကို ေက်ာ္လႊားျပီး ပညာသင္ဆုရတဲ႔ အစိုးရ၀န္ထမ္းမဟုတ္တဲ႔သူေတြလည္းေတာ္ေတာ္ရွိပါတယ္။

    အခ်ဳပ္ေျပာရရင္ေတာ႕
    ၁။ တခ်ိ႕တိုင္းျပည္မ်ားအတိုင္း ကိုယ္႕တုိင္းျပည္စထြက္ကတည္းက ဂ်ပန္အစိုးရပညာသင္ဆုနဲ႔ လာတဲ႔ အစိုးရ၀န္ထမ္းမဟုတ္တဲ႔ေက်ာင္းသားေတြမ်ားလာေစခ်င္ပါတယ္။
    (ဘယ္လုိလုပ္ရမယ္ဆိုတာေတာ႔ မသိဘူးေပါ႕ေနာ္)
    ၂။ ပညာသင္ဆုရသည္ျဖစ္ေစ မရသည္ျဖစ္ေစ ျမန္မာျပည္အတြက္ဆိုျပီး
    publicationလုပ္ဘုိ႕အတြက္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအတြင္းမွာ သက္ဆိုင္ရာဘာသာရပ္အလိုက္ ဘဲြ႕လြန္ နဲ႕ ပါရဂူဘဲြ႕ယူတဲ႔ အခ်ိန္မွာေတာ႔ ထုတ္ျပန္ႀကတယ္ေလ။ မထုတ္လို႕လည္းမရဘူးဆိုေတာ႔။ သို႕ေသာ္ျမန္မာျပည္အတြက္ ဆိုျပီး ထုတ္ျပန္ဘို႕ကေတာ႕စာအုပ္ထုတ္။ မဂၢဇင္းေတြမွာေရးပဲရွိတယ္ေလ။အဲဒါကလည္း ဂ်ပန္မွာဆက္လက္အလုပ္လုပ္သူေတြ အတြက္က ကိုယ္တတ္တဲ႔ပညာကို ျမန္မာျပည္ကို contribute လုပ္ဘို႕ခက္ပါတယ္။ (ကၽြန္မအတြက္)
    တကယ္လုိ႕ကိုယ္က ျမန္မာျပည္က တကၠသိုလ္ေတြကိုသြားျပီး ကုိယ္သင္ခဲ႔ရတဲ႔ ဘာသာရပ္နဲ႕ပတ္သက္ျပီး ဗဟုသုတေတြျဖန္႔ေ၀ခ်င္တယ္ ဒါမွမဟုတ္ သက္ဆိုင္ရာဘာသာရပ္စာေစာင္ေတြကိုထည္႔ခ်င္ေပမယ္႔ ဒါကလည္း ဘယ္သူမွ မလုပ္ဘူးသလို၊ အစိုးရကလည္း လက္ခံဦးမွျဖစ္မယ္။

    ကၽြန္မကေတာ႔ အဲလိုေတြးမိတာပါပဲ။

    ReplyDelete
  5. အမ်ားစုရည္ရြယ္ခ်က္က စေကာ္လာသည္ ပိုက္ဆံတဲ့။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံတကာ ေက်ာင္းသားအခ်င္းခ်င္းေဆြးေႏြးျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဆီမွာက်ေတာ့ လာကတည္းက ဂ်ပန္အစိုးရစေကာ္လာနဲ့လာသူေတာ္၂မ်ား၂ဟာ အစိုးရကေစလႊတ္သူေတြျဖစ္ပီး ပန္းခ်ီ ပန္းပုလိုဟာမ်ိဳးက အစခ်ီပီး လႊတ္ေပးျခင္းခံရသူေတြထဲမွာ အင္ဂ်င္နီယာပါ၀င္မႈဟာ ၁% ပဲရိွပါတယ္။

    က်ေနာ္ကေတာ့ ဂ်ပန္ကိုလာရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က
    ၁။ ဘြဲ႔လြန္ကို ႏိုင္ငံျခားမွာပဲယူဖို႔ ငယ္ကတည္းကဆံုးျဖတ္ခဲ့တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ စေကာ္လာကို နည္းမ်ိဳးစံု ရွာပီး ၾကိဳးပမ္းအားထုတ္ခဲ့ရပါတယ္။ ေတာ္လြန္းလို႔ေတာ့ မထင္ပါဘူး။အဆင့္ေပါင္းမ်ားစြာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အျပင္ ဂ်ပန္ကလာလုပ္တဲ့ အင္တာဗ်ဴးေတြမွာ က်ေနာ္ပါခဲ့တာၾကီးပါပဲ။ အေၾကာင္းမတိုက္ဆိုင္ ကံအဆင္မေျပေတာ့ မရဘူးေပါ့ဗ်ာ။ က်ေနာ္ကေတာ့ ေနာက္ဆံုးစိတ္ေလ်ွာ့ခ်ိန္က်မွပဲ စေကာ္လာဆိုတာကို လက္၀ယ္ရရိွခဲ့ပါတယ္။
    ၂။ ဒါကေတာ့ ပြင့္လင္းစြာေျပာရရင္ စေကာ္လာကေန ရတဲ့ပိုက္ဆံဟာ ျမန္မာျပည္ျပန္ရင္ ကိုယ့္ဘ၀ကို ရပ္တည္ႏိုင္တယ္လို႔ယံုၾကည္လို႔ပါပဲ

    က်ေနာ္ကေတာ့ ႏီုင္ငံတကာ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ေဆြးေႏြးရတာ သေဘာက်တယ္။ ပတ္၀န္းက်င္မွာလဲ ျမန္မာသိပ္မရိွတာလဲပါတာကိုး။
    က်ေနာ္တို႔ ေတြ ဟာ အာရွကလာတယ္..သိတဲ့အတိုင္း ဂ်ပန္ကေပးတဲ့စေကာ္လာဟာ က်ေနာ္တို႔ေတြရဲ့ ဘိုးဘြားေတြလက္ထပ္က အေၾကာင္းကို ဖံုးလႊမ္းေစခ်င္လို႔ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔အားလံုးလက္ခံထားၾကတယ္။ အခ်င္းခ်င္းဆို ေျပာျဖစ္ၾကတာမ်ားပါတယ္။ ဥပမာ..တရုပ္ ကိုးရီးယား အပါအ၀င္ အျခားႏိုင္ငံျခားသားေတြေပါ့။

    ျမတ္ႏိုး

    ReplyDelete
  6. က်ေနာ္ ဂ်ပန္ကိုမလာခင္ကေတာ့ က်ေနာ္ဟာ ဒီႏိုင္ငံမွာ ေဒါက္တာပီးတဲ့အထိေနဖို႔ရည္ရြယ္ခဲ့တာပါပဲ။ ဒါမဲ့.. ဒီကိုေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီမွာရိွေနတဲ့ ပညာသင္ၾကားေရး အဆင့္အတန္းကိုၾကည့္ပီး ... ကိုယ့္လိပ္ျပာကိုယ္မလံုသလိုခံစားရတယ္။ ကိုယ္တိုင္ကလဲ သိပ္ေတာ့ မေတာ္ပါဘူး..ဒါမဲ့..။ သိပ္လြယ္ကူလြန္းေနတဲ့ ဘြဲ႔တခုရဖို႔ .. ဆရာနဲ့ေျပလည္ရင္ေျပလည္သလိုရဖို႔... ၀င္ခြင့္စာေမးပြဲေျဖခါနီး ဆရာအားေပးတဲ့စကားကိုၾကားရပီးတဲ့ေနာက္မွာ မာစတာပီးတာနဲ့ျပန္ပီးအျခားယူေကတို႔လို ဥေရာပတို႔လိုေတြမွာ ေဒါက္တာဆက္တက္ခ်င္လာပါတယ္။ ဒီမွာ လိုကိုမလိုခ်င္ေတာ့တာပါ။ အဲလိုေျပာလို႔ ကိုယ္သိပ္ေတာ္ေနတယ္လို႔မထင္ပါနဲ့။ ဆရာ့စကားက ဘာလဲဆိုေတာ့ .. နင္ဟာ အလည္အလပ္ေလာက္ ျဖစ္ေနရင္ေတာင္ေအာင္တယ္။ သိပ္ေတာ္ရင္ေတာ့ပိုေကာင္းတာေပါ့တဲ့။ ငါတို႔ေတြက ႏိုင္ငံျခားသားတပည့္လိုခ်င္လို႔..တဲ့ဒါေတာင္ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက သိပၸံပညာရွင္အမ်ားဆံုးထြက္တဲ့ နာမည္၂ ေနရာကေက်ာင္းေနာ္။

    အဲလိုပဲ ကိုလံုးတံုးေျပာသလို စေကာ္လာရလို႔ ငါတို႔သိပ္ေတာ္တယ္လို႔ေျပာသလိုမ်ိဳးခံစားရတဲ့ ဗမာေတြလည္းေတြ႔ခဲ့ဘူးပါတယ္။ သူတို႔လဲ က်ေနာ္တို႔ေက်ာင္းကပါပဲ။ ဌာနမတူေတာ့ စည္းမ်ဥ္းမတူဘူးေပါ့။ သူတို႔ဆို စေကာ္လာရရင္ ၀င္ခြင့္မလိုဘူးဆိုပဲ။ ေျပာလိုက္ရတယ္။ ၀င္ခြင့္မွာ စေကာ္လာရပီး က်သြားတဲ့ေက်ာင္းသားေတြ ရိွေနဆဲပါလို႔။ ၀င္ခြင့္ကလည္း ရီစရာေတာ့ ေကာင္းျပန္ပါေသးတယ္။ ဌာနတခုမွာ ကိုယ္က ၀င္ခြင့္ေလ်ွာက္ပီဆိုပါဆို႔..စေကာ္လာရေနေပမဲ့လဲ .. အဲ့ဒီဌာနမွာ ေက်ာင္းသားဦးေရ သတ္မွတ္ခ်က္ထက္ေက်ာ္ပီဆိုရင္ အေတာ္ကိုၾကိဳးစားရပါပီ။ သတ္မွတ္ေက်ာင္းသား မရိွဘူးဆိုရင္ေတာ့ တခါေတာ္ေတာ္မေတာ္ေတာ္ လက္ခံျပန္ပါတယ္.. ဒါေတြက နဲနဲပဲ ရိွေသးတယ္ေနာ္.. ေျပာလိုက္ရင္ သိပ္မ်ားေနမွာမို႔ ဒီမွာပဲ ရပ္လိုက္မယ္။ ဒီအေၾကာင္းကေတာ့ ..

    ဒါမဲ့က်ေနာ္ေက်ာင္းပီးေတာ့ ဒီမွာပဲအလုပ္ဆက္လုပ္လို႔ ေဒါက္ျပန္ယူဖို႔လုပ္ေနတယ္. ပီးမပီးေတာ့ မသိေသးဘူးေပါ့..။ ကိုယ့္လိပ္ျပာေတာ့ ကိုယ္မလံုပါဘူး။ တရား၀င္သတ္မွတ္ခ်က္က အင္တာေနရွင္နယ္မွာ ေပပါအနဲဆံုး၁ေစာင္ဆိုေပမဲ့ မ်က္စိေရွ႕မွာတင္ ဆရာနဲ့မတဲ့လို႔ ဘြဲ႔မရသူေတြရယ္ .. အင္တာေနရွင္နယ္၁ေစာင္မွမထုတ္ႏိုင္ပဲ ေဒါက္ရသြားသူေတြရယ္..
    သုေတသန မပီးေသးပဲနဲ့ ဆရာေထာက္ခံခ်က္နဲ့ ရသြားသူေတြရယ္ကိုေတြ႔ေနရေတာ့... ဟင္းးးးး သက္ျပင္းေမာကိုခ်လ်က္.. ကိုယ့္လိပ္ျပာကိုယ္မလံုလ်က္... ရိွေနပါေၾကာင္း

    ျမတ္ႏိုး

    ReplyDelete
  7. က်ေနာ္အေပၚကေျပာခဲ့တာ ပညာေရးနဲ့ပက္သက္တဲ့ ဂ်ပန္ကအေၾကာင္းပါ။ ဒါမဲ့ တခုၾကိဳက္တာက ကိုယ့္ကို စာေတြဖတ္ခိုင္းတဲ့အခါ ကိုယ္ၾကိဳက္သလိုစာတမ္းေတြ ေရးရတဲအခါ ကိုယ့္မွာ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ဗဟုသုတေတြတိုးပါတယ္။

    အမ်ားစုက ေတာ့ လိုအပ္ခ်ိန္မွ စာဖတ္ပီး အင္တာနက္ သံုးခ်ိန္မ်ားပါတယ္။ က်ေနာ့္အပါအ၀င္ေပါ့။

    က်ေနာ္ရဲ့ေနာက္ဆံုးသုံုးသပ္ခ်က္က ဂ်ပန္က ဘြဲ႔ရတယ္ဆိုတိုင္း က်ေနာ္ကေတာ့ .... အင္း.. အထင္ၾကီးဖို႔ ခက္တယ္ဆိုတာပါပဲ။ ေက်ာင္းေပၚလဲမူတည္သလို ဆရာေပၚလဲမူတည္ပါတယ္။ က်ေနာ္လဲ ညံ့ပါေသးတယ္။ ၾကိဳးစားဖို႔အေတာ္လိုပါေသးတယ္။

    က်န္ခဲ့လို႔..က်ေနာ့္သူငယ္ခ်င္းဆို ေတာေက်ာင္းမွာတက္ခဲ့ရတယ္.. ပစည္းမစံုဘာမစံုနဲ့ ေယာက်ၤားေလးမို႔သာေတာ္ေတာ့တယ္။ ဆရာကပင္စင္ယူခါနီးလို႔ အစိုးရကခ်ေပးသမ်ွေတြဘုန္း.. ေျပာမယ္ဆိုအမ်ားၾကိး စာအုပ္ဖတ္ခ်င္ေပမဲ့ ေက်ာင္းက မပံ့ပိုးလို႔က်ေနာ့္ေက်ာင္းကေန အေတာ္မ်ား၂ သူ႔အတြက္ေဒါင္းေပးခဲ့ရဘူးတယ္။ သူလား..ေဒါက္မရသြားခဲ့ဘူး ဆရာနဲ့မတဲ့လို႔။ ဘယ္ေလာက္ဆိုးလဲဆို သူလုပ္ခ်င္တာ လုပ္ခြင့္မရလို႔ ဆရာ့ဘာသာနဲ့ သူစိတ္၀င္စားတာနဲ့မကိုက္လို႔ ဆရာေျပာင္းတာကအစ ခြင့္မေပးဘူး.ဘယ္ေပးမလဲ ဂ်ပန္မွာ စေကာ္လာတေယာက္ကို ဆရာတေယာက္ကလက္ခံရင္ ကိုယ္ေတြရတဲ့ပိုက္ဆံထက္ ၂ဆေလာက္နီးနီးဆရာက ရတယ္။ ပီးေတာ့စာအုပ္စာတမ္းေၾကးပါရတယ္ေလ။ ဒါကို ဆရာေတြက ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ သံုးတဲ့သူေတြရိွသလို မသံုးတဲ့သူေတြ၇ိွတယ္ ..) အင္း... အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာျပည္အစိုးရက အင္ဂ်င္နီယာေတြ (ေမာင္ေသာင္းတပည့္ကလြဲလို႔) ႏိုင္ငံျခားပညာသင္မလႊတ္တာေနမယ္ ..က်ေနာ္သိသေလာက္ အင္ယာေတြကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ၾကိဳးစားပီးလာရသူေတြမ်ားတယ္။

    ျမတ္ႏိုး

    ReplyDelete
  8. တစ္က ကိုယ့္ဆီက ေန-- စ-- ျပင္ျပီး နမူနာ လုပ္ျပပါ။ ပို႕စ္ေတြ ေရးတာလဲ ေရးေပါ့။ ဘာေတြ ကိုယ္လုပ္ခဲ့ျပီး ျပီဆိုတာကို ပို႕စ္မွာတင္ရင္ သူမ်ား က ဘာလုပ္လို႕ရတယ္ ဆိုတာသိလိမ့္မယ္။

    ReplyDelete
  9. ပညာသင္ေတြအားလံုး ဖတ္ဖို႔သင့္တဲ႔ ပိုစ္တစ္ခုပါ။ ဒီပိုစ္ဖတ္ၿပီး လက္ေတြ႔ မလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေသးခင္မွာ ေတြးစရာေတြ အမ်ားႀကီးရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ႔ ကိုယ္႔ကိုယ္ကို ဘ၀င္ျမင့္ဖို႔ ေနေနသာသာ သူတို႔ ဂ်ပန္ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ level တူလိုက္ဖို႕ မနည္းရုန္းေနရတယ္။

    ReplyDelete
  10. ကိုLonetone ဘေလာ့ကိုလာဖတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ေတြးမိတာေတြေရးပါလို႕တိုက္တြန္းပါတယ္။ ဂ်ပန္မွာ ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြတကၠသိုလ္တက္ျပီးေကာ္လံျဖဴအလုပ္မ်ိဳးလုပ္တာပိုျပီးျမင္ခ်င္ပါတယ္။

    ကြၽန္မလည္းဒီပို႕စ္ကို ဖတ္အျပီးမွာ အထက္မွတေယာက္ေရးထားတဲ့ သေဘာမ်ိဳး သူမ်ားေတြကထားလိုက္ပါေတာ့ ကိုlonetone ရဲ့ျပန္လည္ျဖန္႕ျဖဴးေပးမယ့္ အစီအစဥ္ (contribution plans) ေလးေတြကို ၾကားခ်င္မိပါတယ္။ ့(ကြၽန္မခန္႕မွန္းသေလာက္ကိုlonetone ရဲ့အနီးပတ္ဝန္းက်င္က အစိုးရဝန္ထမ္းေက်ာင္းသားေတြျဖစ္ပုံရတယ္။ မွားသြားရင္ေတာ့ sorryပါ ။တျခားႏိုင္ငံေတြေတာ့ထည့္မေျပာေတာ့ပါဘူး။ဂ်ပန္မွာစေကာ္လားရွစ္အေကာင္းစားေတြ-ဥပမာ JDS ဆိုရင္ သူမ်ားႏိုင္ငံမွာ private နဲ႕မ်ွရ ေပမဲ့ ျမန္မာမွာေတာ့အစိုးရဝန္ထမ္းပဲရၾကတာပဲ၊ တျခားေကာင္းတဲ့စေကာ္လားရွစ္ေတြဆိုရင္လည္း private ေက်ာင္းသားေတြအတြက္ competition အရမ္းမ်ားတယ္။ အဲဒီေတာ့ဂ်ပန္မွာတကၠသိုလ္တက္တဲ့ျမန္မာေတြထဲမွာ အၾကမ္းအားျဖင့္ privateေက်ာင္းသားေတြထက္အစိုးရဝန္ထမ္းေတြကပိုမ်ားတယ္ဆိုေတာ့့့အနီးပတ္ဝန္းက်င္က ဘယ္သူေတြျဖစ္ႏိုင္မလဲလို႕ခန္႕မွန္းၾကည့္တာပါ)

    (ဂ်ပန္စာေက်ာင္းကေနတကၠသိုလ္ဆက္တက္တဲ့သူေတြ၊ ျမန္မာျပည္ကေနဂ်ပန္စာျပီးေအာင္တက္ပီး၊ ဒီမွာဂ်ပန္လိုသင္တဲ့တကၠသိုလ္ ေတြတက္တဲ့ျမန္မာ Private sectorကေက်ာင္းသားေတြလဲမ်ားလာတယ္လို႕ၾကားပါတယ္။အဲဒီ areaေတာ့ကြၽန္မမသိပါ။)

    ဆိုေတာ့ ကြၽန္မအေတြ႔ အၾကဳံအရဆိုရင္ သူတို႕ေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကသူတို႕ေတြရဲ့ျပိဳင္ဖက္ဝန္ထမ္းေတြဘယ္လိုျဖတ္တက္ျပီးဘယ္လိုစေကာ္လားရွစ္ရလာခဲ့တယ္ဆိုတာ အရမ္းဂုဏ္ယူပီးေျပာတတ္ပါတယ္။ အဲဒါကိုဘဝင္ျမင့္တယ္လို႕ေခၚတယ္လား ကြၽန္မမသိပါ။ ဒါေပမဲ့ တကယ္တမ္းေက်ာင္းမွာစာသင္ရင္ ၊ ဝင္ခြင့္တုန္းက TOEFLအမွတ္ေတြ့ျပိဳင္ဖက္ဝန္ထမ္းထက္ဘယ္ေလာက္သာတယ္ေျပာတဲ့သူေတြကသက္ဆိုင္ရာဘာသာရပ္ကိုသင္ယူဖို႕နဲ႕ reporting, Thesis ေတြအတြက္မရွိမျဖစ္လိုတဲ့ အဂၤလိပ္စာကိုအားနည္း ၾကတာ၊ ကြန္ျပဴတာဘယ္လိုသုံးရမွန္းမသိၾကတာ၊ semesterတခုပီးရင္ GPAေတြျမင္မေကာင္းေလာက္ေအာင္နဲၾကပါတယ္။ အားလုံးကိုမဆိုလိုပါ။ အဂၤလိပ္စာကိုလည္း Nativeေလာက္ေျပာႏိုင္ေရးႏိုင္ပီး၊ ဆရာေတြျပင္ေပးတာကိုေတာင္လက္မခံပဲ ျပန္ေခ်ပေျပာႏိုင္၊ ေက်ာင္းကိုလည္းထိပ္ဆုံးကေနေအာင္သြားတဲ့ ေဒါင္ေဒါင္ျမည္ ျမန္မာအစိုးရဝန္ထမ္းတခ်ိဳ႕လည္းရွိတယ္လို႕ၾကားဖူးပါတယ္။ ကြၽန္မဆိုလိုခ်င္တာက အစိုးရဝန္ထမ္းေက်ာင္းသားမ်ားနဲ႕ private ေက်ာင္းသားေတြမွာ စာကိုသင္ယူခ်င္တဲ့စိတ္ ဓာတ္ ၊သင္ယူႏိုင္တဲ့စြမ္းအား၊ ေနာက္ခံအေျခအေန၊ pressure ေတြကမတူ ၾကပါဘူး။ Private ေက်ာင္းသားေတြက ကိုယ္႕ရဲ့ပညာေရး ေနာက္ခံundergrad &etc ေတြအမွတ္ေတြကလည္းေကာင္းရဦးမယ္၊ စေကာ္လားရွစ္နဲ႕ေက်ာင္းေတြကိုလည္းကိုယ္႔အားကိုယ္ကိုးရွာေဖြရ၊ ေက်ာင္းပီးရင္လည္းကိုယ္႔ႏိုင္ငံမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တျခားႏိုင္ငံမွာပဲျဖစ္ျဖစ္ အလုပ္ေကာင္းရဖို႕ စေကာ္လားရွစ္မျပုတ္ဖို႕ ပိုျမင့္တာကိုတက္ဖို႕တို႕အတြက္ GPA ေကာင္းဖို႕ စာကိုဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ၾကိဳးစားသင္ယူၾကရတာပါပဲ။

    ဒါေပမဲ့ကြၽန္မအျမင္ကေတာ့ Public sector ေက်ာင္းသားပဲျဖစ္ျဖစ္ Private sector ေက်ာင္းသားပဲျဖစ္ျဖစ္ “ဘာကိုမွ ေသေသခ်ာခ်ာ ေစ့ေစ့ေပါက္ေပါက္ မေလ့လာ၊ မသင္ယူရေသးဘူး တတ္ျပီအထင္နဲ႕ ဘဝင္ျမင”့္ ရင္ေတာ့ပံုမွန္ဘာသာရပ္ Presentation ေတြထဲကစထိမွာပဲလို႕ထင္ပါတယ္။ thesis & dissertations ေတြဆိုရင္ရင္ေတာ့ေျပာမေနပါနဲ႕ေတာ့။ ကိုLonetone လည္းေရးထားပါတယ္။ (“ဒါေတြဟာ ဒီလိုအသိေတြဟာ တကယ္တမ္း academic နယ္ပယ္မွာ အေသးစိတ္ ေျပာဆိုေဆြးေႏြးၾကေတာ့ တကယ္ေရေရလည္လည္ မသိေသးဘူးဆိုတာ ေပၚလာပါတယ္။” )ၾကိဳးစား ပန္း စား ႏွစ္နဲ႕ခ်ီေရးထားတဲ့ Thesis တခုရဲ့ primary presentation မွာ Supervisorမဟုတ္တဲ့တျခားပါေမာကၡၾကီးတေယာက္ ရဲ့ ေမးခြန္းတခုထဲနဲ႕ကို ေရးထားသမွ်ေျမာင္းထဲလႊင့္ပစ္လိုက္ရမလိုျဖစ္သြားတဲ့ မ်က္ေရစက္လက္နဲ႕ Masterေက်ာင္းသူတေယာက္ကိုလည္းေတြ႕ဖူးပါတယ္။ စာေတာ္တယ္လို႕ေျပာၾကတဲ့ေက်ာင္းသားတေယာက္ရဲ့dissertations တခုမွာ ပါေမာကၡၾကီးေတြ ၇၊ ၈ ေယာက္ေလာက္ ဝိုင္းေထာက္ေမးလိုက္ ၾက တာ ေနာက္ဆံုးအဲဒီေက်ာင္းသား ေခြ်းသီး ေခြ်းေပါကက်ပီး ျပန္မေျဖႏိုင္ေတာ့တာလဲၾကံုလိုက္ဖူးတယ္၊ ကိုLonetone ရဲ့expert လို႕ေျပာတဲ့ေက်ာင္းသားလည္းေနာက္က်ရင္ေျပာႏိုင္ေတာ့မယ္ မထင္ပါ။ ပါေမာကၡၾကီးေတြထက္ပိုေတာ္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြလည္းအမ်ားၾကီးရွိပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့တကယ္ေတာ္တဲ့သူေတြကသူတို႕ ကိုယ္ သူတို႕expertလို႕ေတာ့မေျပာၾကပါ။ ေတာ္တဲ့ေက်ာင္းသားေတြနဲ႕ပါေမာကၡၾကီးေတြရဲ့ပညာျပိဳင္ပြဲေတြက ေလၾကီးမိုးၾကီးမေျပာၾကပဲ
    ဲပညာ သား ပါပီးပိုစိတ္ဝင္စားဖို႕ေကာင္းပါတယ္။ >>>>to be continue>>>
    TD

    ReplyDelete
  11. အခ်ဳပ္ဆိုရရင္ အစပိုင္းမွာမသိတာကိုသိသလိုလိုဟန္ေဆာင္ဘဝင္ျမင့္လို႕ရေပမဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာတကယ္မသိတဲ့အတိုင္းေပၚလာမယ္လို႕ထင္ပါတယ္။ ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းနဲ႕တစ္ေက်ာင္းစနစ္ကြာျခားမႈ၊ သင္ၾကားတဲ့ဆရာမ်ား၊ တက္ေရာက္လာတဲ့ေက်ာင္းသားမ်ားရဲ့အရည္အခ်င္းကြာျခားမႈေပၚမူတည္ပီး ပညာ တတ္ေျမာက္တာထိေရာက္မႈအနည္းအမ်ားကြာေကာင္းကြာပါလိမ္႕မယ္။အခ်ိန္အားမရေအာင္ မျဖစ္မေနစာဖတ္ရတာ၊ႏိုင္ငံတကာ ေက်ာင္းသား အခ်င္းခ်င္းေဆြးေႏြးဖလွယ္ႏိုင္မႈအနည္းအမ်ားကြာေကာင္းကြာပါလိမ္႕မယ္။

    အရင့္အရင္ေခတ္မ်ားက ျမန္မာပညာေတာ္သင္မ်ား အေတာ္ထူးခၽြန္ၾကပါလိမ္႕တယ္။ အခုေခတ္ျမန္မာပညာေတာ္သင္မ်ား လည္း ကြၽန္မပတ္ဝန္းက်င္မွာေတာ့ထူးခြၽန္ၾကပါတယ္။ ျမန္မာျပည္ရဲ့ပညာေရးစံနစ္ေၾကာင့္ အစပိုင္းမွာေတာ့အခက္ အခဲရွိတတ္ၾကတယ္လို႕ေတာ့ထင္ပါတယ္။

    Wisdom consists of making the best use of knowledge. လို႕ဆိုထားပါတယ္။ ေလာေလာလတ္လတ္ ဂ်ပန္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ေဟာင္းေတြျဖစ္တဲ့ (Taro) Aso နဲ႕(Yukiko) Hatoyama တို႕ကအရမ္းနာမည္ၾကီးတဲ့အေနာက္တိုင္း Stanford university ထြက္ေတြပါ၊ (ကြၽန္မအမွတ္မမွားဘူးဆိုရင္ေပါ့။) ဒါေပမဲ့ (Junichiro) Koizumi ကိုထားလိုက္ဦး အတန္းပညာေလာက္ေလာက္လားလားမရွိခဲ့တဲ့ သူတို႕ရဲ့ဟိုးေရွးက (Kakuei) Tanaka လုပ္ေပးသြားပုံေတြကို (Scandalsခဏေဘးခ်ိတ္)ယွဥ္ၾကည့္ရင္ကိုယ္သိထားတဲ့ Knowledge ကိုဘယ္ေလာက္အေကာင္းဆုံးအသုံးခ်ႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့Wisdom ကလည္းေတာ္ေတာ္အေရးပါပါတယ္။ ဘယ္နာမည္ၾကီးတဲ့အေနာက္တိုင္းတကၠသိုလ္ထြက္မွရယ္လို႕မဟုတ္ပါဘူး။ ျမတ္ႏိုး ေရ အေနာက္တိုင္းမသြားျဖစ္ေသးရင္လည္း စိတ္မညစ္နဲ႕၊
    ကြၽန္မရဲ့လက္ဆင့္ကမ္း ျပန္လည္ျဖန္႕ျဖဴးေပးမယ့္ အစီအစဥ္ဆိုရင္အခုအခ်ိန္မွာမျဖစ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ အစိုးရေျပာင္းလဲရင္ (သို႕မဟုတ္) အေျပာင္းအလဲျဖစ္ရင္ကိုယ္႕ႏိုင္ငံျပန္ပီးအလုပ္အေကြၽးျပဳမယ္လို႕လည္းမေျပာခ်င္ေတာ့ပါဘူး။ ေစာင့္ခဲ့ရတဲ့ႏွစ္ေပါင္းလည္းမနဲေတာ့ဘူး။ ေလာေလာဆယ္ကိုယ္လုပ္ႏိုင္တာက ကိုယ္နဲ႕လက္လွမ္းမီသေလာက္ ဂ်ပန္မွာေက်ာင္းတက္ခ်င္တဲ့သူေတြ၊ ျမန္မာမွာေက်ာင္းတက္ခ်င္ပီးအခက္အခဲရွိတဲ့လူေတြကိုဘဲ တတ္ႏိုင္တဲ့အကူအညီကိုေပးႏိုင္တယ္။ထမ္းထားရတဲ့ ၀န္ေတြက ပိုမ်ားလာသလိုေတာင္ခံစားရတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာပညာတတ္ေတြမ်ားလာရင္၊ အျမင္ပိုက်ယ္လာၾကရင္တေျဖးေျဖးေျပာင္းလဲတိုးတက္မႈက အေႏႇးနဲ႕အျမန္ျဖစ္လာမယ္လို႕ေမ်ွာ္လင္႔ရတာပဲ။

    မေကာင္းမြန္ဝင္းေရ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာေတြေရးခ်င္ရင္ျပည္တြင္း မဂၢဇင္း စာေစာင္ေတြမွာေရးလို႕ရမယ္ထင္တယ္။ Political scienceလိုဆိုရင္ေတာ့ NOေပါ့။မရရင္လည္းဘေလာ႕မွာေရးရင္လာဖတ္ပါ့မယ္။ ကို Lonetone ပို႕စ္တင္မကအထက္မွcomment မ်ားဖတ္ပီး ကိုယ္ထင္ရာျမင္ရာေရးသြားပါတယ္။ အမွားပါရင္ခြင္႕လႊတ္ၾကပါ။


    TD

    ReplyDelete
  12. ပို႔စ္သာမက တျခားဘေလာ့ကာမ်ားရဲ႕ ေဆြးေႏြးခ်က္မ်ားကိုပါ ဖတ္သြားပါတယ္။ တကယ္ဗဟုသုတ ျဖစ္ရပါတယ္။ ေက်းဇူးပါ။

    ReplyDelete
  13. Most Myanmar scholors do as like a national player. A national player's ambition is to become a national player, not to be a international.
    When he return to home country, he is pleased by wearing national team T-shirt and envied eyes in tea shop. He'll frequently talk about past story and pointing out several causes that he could not carry out further movement.
    I do appreciate to some researchers who resume respective field in both places. Thanks !

    ReplyDelete

comment မ်ား ပါဝင္ေရးသားေပးဖို႕ ဖိတ္ပါတယ္ခင္ဗ်ား။