Tuesday, September 15, 2009

အကဲျဖတ္ သတ္မွတ္ခ်က္ တစ္ခု (သို႕) Grading

ဒီေန႕မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ၿပီးခဲ့တဲ့ ဧၿပီလကေန အခု စက္တင္ဘာလ အစပိုင္းအထိ ေရြးခ်ယ္တက္ေရာက္ခဲ့တဲ့ First Term ဘာသာရပ္ေတြ ထဲက ဘာသာအခ်ိဳ႕ရဲ႕ Grade ေတြကို သိရပါတယ္။

မသိခင္က သိခ်င္သေလာက္ သိရေတာ့လည္း သိပ္ၿပီးအထူးအဆန္းႀကီး မခံစားရေတာ့ပါဘူး။ သိသိခ်င္းေတာ့ အမွန္အတိုင္း ေျပာရရင္ အနည္းငယ္ စိတ္လွဳပ္ရွားမိတာေပါ့ဗ်ာ။ သိရတဲ့ (၇) ဘာသာ ထဲမွာ (၆) ဘာသာစလံုး (A) ရပါတယ္။ က်န္တဲ့ တစ္ဘာသာက အသြင္ထူးျခားပါတယ္။ အဲဒီဘာသာမွာ ကိုယ္ပဲ ဆရာ၊ ကိုယ္ပဲ တပည့္ လုပ္ရပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ Grade သတ္မွတ္ေပးတာမ်ိဳး မရွိဘဲ၊ ေက်ာင္းသားအားလံုးကို Pass သာေပးပါတယ္။ ဒီဘာသာအေၾကာင္း ေတာ့ ေနာက္ေရးတာေပါ့ဗ်ာ။

ႀကံဳတုန္း ကၽြန္ေတာ္တို႕ေက်ာင္းရဲ႕ Grade သတ္မွတ္ခ်က္ေလး ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ႏွိဳင္းယွဥ္ၾကည့္လို႕ ရေအာင္ပါ။ A=excellent, B=good, C=Pass, D=fail, Pass=Grade not applicable လို႕ ဆိုပါတယ္။ (A+) ေတြ ဘာေတြေတာ့ ေယဘုယ်အားျဖင့္ မရွိဘူးေပါ့ဗ်ာ။

ဒါေပမယ့္လည္း တကၠသိုလ္ရဲ႕ ဌာနခြဲအလိုက္ နဲ႕ သင္တန္းအစီအစဥ္အရေတာ့ အနည္းငယ္ကြဲျပားမွဳ ရွိပါတယ္။ (ဌာနခြဲလို႕ဆိုတာက ဥပမာ - ဥပေဒပညာဌာန၊ စီးပြားေရးပညာဌာန နဲ႕ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မွဳပညာဌာန စတာကို ဆိုလိုၿပီး၊ သင္တန္း အစီအစဥ္ဆိုတာက ပံုမွန္ မဟာဘြဲ႕ သင္တန္း၊ အခ်ိန္တို (တစ္ႏွစ္) short-term student exchange programme စသည္တို႕ကို အၾကမ္းဖ်င္း ဆိုလိုပါတယ္။)

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ဘြဲ႕လြန္သင္တန္းေတြမွာ ဘာသာရပ္တစ္ခုကို credit ၂ ခု ေပးၿပီး၊ credit ၂ ခုအတြက္ တစ္ခ်ိန္ မိနစ္ (၉၀) ၾကာ အတန္း (၁၅) တန္း တက္ရပါတယ္။ Intensive Course ေတြဆိုရင္လည္း သံုး၊ေလး ရက္ဆက္တိုက္မွာ မိနစ္(၉၀) x (၁၅) ခ်ိန္ ျပည့္ေအာင္ သင္ပါတယ္။ အေတာ္ပင္ပန္းတယ္လို႕ ေျပာရမွာပါပဲ။ ပါေမာကၡတစ္ေယာက္ကေတာ့ အေမရိကန္မွာ တစ္ခ်ိန္ကို မိနစ္ (၆၀) သာ သင္ေလ့ရွိေၾကာင္း နဲ႕ ဂ်ပန္မွာ တစ္ခ်ိန္ကုိ မိနစ္ (၉၀) သင္တာ လြန္ေၾကာင္း၊ ေက်ာင္းသားမ်ား မိနစ္ (၉၀) လံုး အာရံုစိုက္ႏိုင္စြမ္း မရွိေၾကာင္း ေျပာျပပါတယ္။

Grading နဲ႕ပတ္သက္လို႕ ကၽြန္ေတာ္ယူတဲ့ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မွဳ ဌာနက အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မွဳ ဘာသာရပ္နဲ႕ ဆက္စပ္ၿပီး အေသးစိတ္ရွင္းျပရရင္၊ Grade ကို A=80 or more, B=79-70,C=69-60, F=below 60 လို႔ သတ္မွတ္ပါတယ္။

ေနာက္ Grading Policy က Attendance တစ္ခ်ိန္အတြက္ ၂ မွတ္၊ အေၾကာင္းအရာ (topic) (၁၁) ခုအတြက္ စာတမ္းငယ္ (ႏွစ္မ်က္ႏွာခန္႕) ၁၁ ခု အပတ္စဥ္ တင္ရၿပီး၊ တစ္ခုအတြက္ ၅ မွတ္၊ စာတမ္း ေကာင္းရင္ ထူးခၽြန္မွတ္ ၂ မွတ္ ပိုရၿပီး၊ ညံ့ရင္ သို႕မဟုတ္ Plagiarism ေတြ႕ရင္ ၂ မွတ္ အႏွဳတ္ခံရပါတယ္။ (အဲဒီဘာသာတက္တုန္းက အထူးပိတ္ရက္မ်ားေၾကာင့္ ၁၅ ခ်ိန္အစား ၁၃ ခ်ိန္ တက္ရၿပီး၊ Intro အခ်ိန္မပါ၊ ၁၂ ခ်ိန္အတြက္ အတန္းမွန္မွန္တက္ရင္ တစ္ခ်ိန္ ၂ မွတ္နဲ႕ (၂၄) မွတ္၊ အဆင့္မီ စာတမ္း (၁၁) ခုအတြက္ တစ္ခု ၅ မွတ္ နဲ႕ (၅၅) မွတ္၊ စုစုေပါင္း (၇၉) မွတ္နဲ႕ (B) ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ အတန္းမွန္မွန္တက္၊ Paper (၁၁) ခုတင္၊ အနည္းဆံုး Paper (၁) ခုမွာ ထူးခၽြန္မွတ္ ရပါမွ (A) ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး Paper ကို အပတ္စဥ္ ေနာက္တစ္တန္း မစခင္မွာ တင္ရပါတယ္။ ေနာက္က်ရင္ အမွတ္ေလ်ာ့ပါတယ္။

ကၽြန္ေတာ့္အေတြ႕အႀကံဳေျပာရရင္ တစ္ရက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ စာေတြမ်ားတာေၾကာင့္ Paper အခ်ိန္မီ မတင္ႏိုင္ဘူး ျဖစ္သြားပါတယ္။ ေန႕လည္ (၁) နာရီ တင္ရမယ့္ စာကို အဲဒီေန႕ည (၉) နာရီေလာက္မွ တင္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ကၽြန္ေတာ္ (၂) မွတ္ေလ်ာ့ခံရတယ္လို႕ သိရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အတန္းပံုမွန္တက္၊ Paper အကုန္တင္ရဲ႕သားနဲ႕ (Paper တစ္ခု ေနာက္က်တာေၾကာင့္) အလိုလိုကို (၇၇) မွတ္ ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ (A) လိုခ်င္လို႕ က်န္တဲ့ Paper မ်ားမွာ ထူးခၽြန္အမွတ္ရေအာင္ အေတာ္ကို ႀကိဳးစားရပါတယ္။ အခု Grade သိရေတာ့ အဲဒီဘာသာမွာ (A) ရလို႕ အေတာ္ကို ေပ်ာ္ပါတယ္။

ၿပီးခဲ့တဲ့ First Term (Spring Term) ပတ္သက္ၿပီး ျပန္သံုးသပ္ရရင္ ေတြးစရာေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ တစ္အခ်က္က တက္ခဲ့တဲ့အတန္း ေတြမွာ ခက္ခဲပင္ပန္းတဲ့ အတန္းေတြ ပါသလို သာမန္ေလာက္ပဲ ႀကိဳးစားအားထုတ္ရတဲ့ အတန္းေတြလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕အတန္းဆို ခက္လြန္းလို႕ အေတာ္ကို စိတ္ဓါတ္မက်ေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့ရပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဇြဲ အေရးႀကီးတယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ ခက္လြန္းလို႕ ဒီဘာသာကို ျဖဳတ္လိုက္ေတာ့မယ္လို႕ အခါခါစဥ္းစားၿပီး အားတင္းဆက္တက္ခဲ့လို႕ ေနာက္ပိုင္း ထင္သေလာက္ မခက္ေတာ့တာ၊ ကိုယ္ အမ်ားႀကီး improve ျဖစ္လာတာ စသျဖင့္ေပါ့ဗ်ာ။

ႏွစ္အခ်က္က Grading နဲ႕ပတ္သက္လို႕ေတာ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရဲ႕ အခ်ိဳ႕ေသာ ပါေမာကၡမ်ားရဲ႕ အကဲျဖတ္ခ်က္ကိုေတာ့ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ သိပ္ဘ၀င္မက်ပါဘူး။ အခ်ိဳ႕ေသာဘာသာရပ္မ်ားမွာ၊ အခ်ိဳ႕ေသာ ပါေမာကၡမ်ားက စည္းကမ္းတိက် တင္းက်ပ္ေပမယ့္ အခ်ိဳ႕က flexible ျဖစ္တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ ဘာသာရပ္တစ္ခု၊ ႏွစ္ခုမွာ အားလံုးနီးပါး (A) ရၾကတယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ ကိုယ္အပါအ၀င္ အားလံုး (A) လိုခ်င္တာ မွန္ေပမယ့္၊ တစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ အားထုတ္မွဳခ်င္း မတူတာ၊ အတန္းထဲမွာတင္ ကိုယ့္အခ်င္းခ်င္း သိၾက၊ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ အကဲျဖတ္ႏိုင္တာမို႕ အားလံုးသာ (A) ရၾကရင္ တကယ္ႀကိဳးစားသူအတြက္ နစ္နာပါတယ္။ သိပ္မႀကိဳးစားသူကလည္း ငါေပါ့ေပါ့လုပ္လည္း အဆင့္ေကာင္းမွာပဲလို႕ မွတ္ယူသြားရင္၊ တစ္ဦးခ်င္းစီသာမကာ ေရရွည္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ပညာေရးအဆင့္အတန္းပါ က်ဆင္းသြားႏိုင္တယ္လို႕ ယူဆပါတယ္။

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ Grade A, B ဆိုတာ အကဲျဖတ္ သတ္မွတ္ခ်က္တစ္ခုသာ ျဖစ္ၿပီး၊ ဘာသာရပ္တစ္ခု အေပၚမွာ ကိုယ္ဘယ္ေလာက္ တတ္ကၽြမ္းသြားသလဲ၊ တစ္ကယ္ပဲ မွတ္ေက်ာက္တင္ခံႏိုင္ၿပီလား ဆိုတာက A, B ထက္ ပိုၿပီး တန္ဖိုးရွိမယ္လို႕ ထင္ပါတယ္ဗ်ာ။


ကဲ ေနာက္ပိုစ့္မ်ားမွာမွပဲ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ခက္တဲ့ဘာသာ၊ လြယ္တဲ့ဘာသာ သင္ပံုသင္နည္း ဆက္စဥ္းစားၾကတာေပါ့ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႕ကေတာ့ အခုသိရတဲ့ ဘာသာအခ်ိဳ႕ အဆင့္ေကာင္းခဲ့တာေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ယူမယ့္ ဘာသာေတြအတြက္ ပိုႀကိဳးစားေစဖို႕ motivation ရတာေတာ့ အမွန္ပါပဲ။

(ျဖည့္စြက္ခ်က္။ ဒီပို႕စ္နဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး တံု႕ျပန္မွဳ အေတာ္မ်ားမ်ား ရခဲ့ပါတယ္။ ဖတ္ရွဳသူအခ်ိဳ႕က ကၽြန္ေတာ့္ကို ကိုယ့္ကိုယ္ကို ကိုယ္ရည္ေသြးတယ္လို႕ ထင္မွတ္မွားၾကတယ္ ထင္ပါရဲ႕။ အမည္မေဖာ္ဘဲ လာလာ ေမတၱာပို႕ၾကလို႕ C-Box ကို ပိတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီပို႕စ္ကို ဖ်က္ပစ္ရင္ ေကာင္းမလားလို႕ အႀကိမ္ႀကိမ္ စဥ္းစားမိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေသေသခ်ာခ်ာ ဖတ္မိၾကမယ္ဆိုရင္ေတာ့၊ ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ ဆိုလိုရင္း နဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ ထင္ျမင္ခ်က္ကို နားလည္သေဘာေပါက္မယ္ ထင္လို႕ ဒီပို႕စ္ကို မဖ်က္ေတာ့ပါ။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္ေနာင္ ပို႕စ္မ်ား ေရးသားရာမွာ ဆင္ျခင္ဖို႕ သင္ခန္းစာတစ္ခုေတာ့ ထပ္ရခဲ့ပါတယ္။)

Saturday, September 12, 2009

ရွင္က်န္း (Xinjiang) ေဒသ ပဋိပကၡ

ကၽြန္ေတာ္တို႕ေတြ တရုတ္ႏိုင္ငံ (တရုတ္ျပည္သူ႕သမၼတႏိုင္ငံ) နဲ႕ပတ္သက္တဲ့ ပဋိပကၡေတြ အေၾကာင္းကို စဥ္းစားရင္ တိဘက္နဲ႕ ဘုန္းေတာ္ႀကီး Dalai Lama ကိုေတာ့ သြားျမင္ၾကမယ္ ထင္ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ လူသိနည္းေနၿပီး အခုတစ္ေလာ မၾကာခဏ ျပႆနာတက္ေနတဲ့၊ သတိထားေစာင့္ၾကည့္သင့္တဲ့ အျခားျပႆနာတစ္ခု တရုတ္ႏိုင္ငံမွာ ရွိေနပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ တရုတ္ႏိုင္ငံ အေနာက္ပိုင္းေဒသ၊ ရွင္က်န္း (Xinjiang) ေဒသမွာ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ ဟန္တရုတ္ (Han Chinese) လူမ်ိဳးစု နဲ႕ မူဆလင္ ၀ီဂါ (Uighurs) လူမ်ိဳးစု အၾကားက ျပႆနာပါပဲ။

ရွင္က်န္းေဒသ

ရွင္က်န္းေဒသနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္ရင္ ၄င္းေဒသကို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသလို႕ ေျပာေပမယ့္လည္း၊ တကယ့္လက္ေတြ႕ မွာ ေဘက်င္းက တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားပါတယ္။ ဒီေဒသဟာ တရုတ္ႏိုင္ငံအတြက္ အေရးပါတဲ့ေဒသ ျဖစ္တယ္လို႕လည္း ဆိုပါတယ္။

အဓိကအေၾကာင္းရင္းေတြကေတာ့ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာက်တဲ့ ေနရာမွာရွိတာရယ္၊ တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ အႀကီးဆံုးေသာ ေရနံနဲ႕သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႕သိုက္ တည္ရွိရာေနရာ ျဖစ္တာရယ္ေၾကာင့္လို႕ ဆိုပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က တရုတ္အစုိးရဟာ ရွင္က်န္းေဒသကို ၄င္းတို႕ရဲ႕ ႏ်ဴကလီးယားလက္နက္ စမ္းသပ္ရာ အဓိကေနရာအျဖစ္လည္း ေရြးခ်ယ္ထားပါတယ္။

၀ီဂါ (Uighurs)

၀ီဂါလူမ်ိဳးစုေတြဟာ လူမ်ိဳးစုအရေကာ၊ ယဥ္ေက်းမွဳအရပါ အစၥလာမ္ဘာသာကို ကိုးကြယ္တဲ့ တူရကီႏြယ္ဖြား (Turkic people) ေတြပါ။ ၄င္းတို႕ေတြဟာ ယခုႏွစ္မ်ားအတြင္း တရုတ္ႏိုင္ငံကေန ခြဲထြက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ေနေၾကာင္း စြပ္စြဲျခင္း ခံေနရသူမ်ားလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ တရုတ္အစိုးရဘက္ကေတာ့ ၀ီဂါခြဲထြက္ေရးသမားေတြဟာ al-Qaeda အဖြဲ႕နဲ႕အဆက္အသြယ္ရွိတဲ့ အၾကမ္းဖက္သူေတြ (terrorists) လို႕ အစဥ္တစိုက္ ၀ါဒျဖန္႕ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီေျပာဆုိခ်က္ေတြ အေပၚမွာ သက္ေသအခိုင္အမာေတာ့ မျပႏိုင္ဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ ရွင္က်န္းေဒသဟာ ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ အာရံုစိုက္မွဳ နဲ႕ ေထာက္ခံမွဳကို တိဘက္ေဒသေလာက္ မရပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုတာ စဥ္းစားၾကည့္ရင္ စိတ္၀င္စားစရာ အခ်က္ေလးေတြ သြားေတြ႕ရပါတယ္။

သံုးသပ္သူမ်ားရဲ႕ အဆိုအရ၊ ၀ီဂါလူမ်ိဳးစုေတြမွာ တိဘက္လို ထင္ရွားတဲ့ေခါင္းေဆာင္ (charismatic leader) မရွိတာရယ္၊ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ တရုတ္အစိုးရရဲ႕ အၾကမ္းဖက္သူေတြလုိ႕ တစိုက္မတ္မတ္ ၀ါဒျဖန္႕ခ်ီမွဳေၾကာင့္ရယ္လို႕ေၾကာင့္ ဆိုပါတယ္။

တူရကီ၊ အင္ဒိုနီးရွား အပါအ၀င္ မူဆလင္ႏိုင္ငံအခ်ိဳ႕ နဲ႕ မူဆလင္အဖြဲ႕အစည္း အခ်ိဳ႕ကလြဲရင္ ကမာၻမွာ ဒီကိစၥကို သိပ္ၿပီး က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ မေျပာၾကပါဘူး။ အေမရိကန္၊ ဥေရာပသမဂၢ တို႕လည္း ၿငိမ္ေနၾကပါတယ္။ ဥေရာပသမဂၢကဆိုရင္ ရွင္က်န္းေဒသ အေရးဟာ တရုတ္ႏိုင္ငံအေရးျဖစ္လို႕ ၄င္းတို႕ ၀င္ေရာက္ မစြက္ဖက္လိုေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။ ဒါဟာ တစ္နည္းအားျဖင့္ တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံတကာေရးရာမွာ စီးပြားေရးအပါအ၀င္ အင္အားႀကီးလာတဲ့ အေျခအေနကို ျပတယ္လို႕ သံုးသပ္ႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္က စီးပြားေရးက်ဆင္းလာတဲ့ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံေတြ နဲ႕ ႏိုင္ငံတကာအသိုင္းအ၀ိုင္းက တရုတ္ကို သူတို႕ရဲ႕ အေရးပါတဲ့ မိတ္ဖက္ႏိုင္ငံလို႕ ရွဳျမင္ၿပီး၊ အရာရာတိုင္းမွာ စိတ္အေႏွာက္အယွက္ မေပးခ်င္ဘူးလို႕ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ၀ီဂါမူဆလင္ေတြဟာ တရုတ္အစိုးရရဲ႕ ကန္႕သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္မွဳမ်ားစြာ ေအာက္မွာ ရွင္သန္လွဳပ္ရွားေနရတာပါ။ သူ႕တို႕ ႏိုင္ငံျခားခရီးသြားလာခြင့္၊ ဘာသာစကား သင္ၾကားခြင့္ေတြမွာလည္း ကန္႕သတ္ခံေနရပါတယ္။

ဟန္တရုတ္ လူမ်ိဳးစုေတြ (တိဘက္ေဒသမွာလိုပဲ) ထိုးေဖာက္ေနရာယူလာတာမို႕ သူတို႕ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမွဳကိုလည္း ခ်ိန္းေျခာက္မွဳ ခံေနရတယ္လို႕လည္း ဆိုပါတယ္။ ဟန္တရုတ္ေတြရဲ႕ ခြဲျခားဆက္ဆံမွဳေတြ၊ အလုပ္အကိုင္ ေနရာေကာင္းေတြမွာ လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္ထားတာေတြေၾကာင့္ မညီမွ်မွဳေတြကို ခါးသီးစြာ ခံေနရတာကိုလည္း ေလ့လာသိႏိုင္ပါတယ္။

အဲဒီေတာ့ ေရွ႕ဆက္ ဘာျဖစ္လာႏိုင္သလဲ...။

တရုတ္အာဏာပိုင္မ်ား အေနနဲ႕ကေတာ့ ရွင္က်န္းေဒသရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာက်ၿပီး၊ အေရးပါတဲ့ အေနအထားမ်ားေၾကာင့္ မူဆလင္၀ီဂါေတြရဲ႕ ခြဲထြက္ေရးလုပ္ေဆာင္မွဳေတြ၊ အၾကမ္းဖက္လုပ္ေဆာင္မွဳ ေတြကို သည္းခံမွာ မဟုတ္ဘဲ၊ ေဒသတြင္း တည္ၿငိမ္မွဳရေအာင္ နည္းမ်ိဳးစံုနဲ႕ လုပ္ေဆာင္သြားမွာပါပဲ။

ႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ထိေရာက္တဲ့ စစ္ေရးအပါအ၀င္ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မွဳမ်ား (intervention) ကိုေတာ့ ေတြ႕ႏိုင္ဖို႕ အခြင့္အလမ္း နည္းပါးတယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ ဆက္လက္ၿပီး ပဋိပကၡေတြ မျဖစ္ပြားေစဖို႕ ၀ီဂါေတြအေပၚ ဟန္တရုတ္ေတြနဲ႕တန္းတူ သာတူညီမွ် စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းေတြ၊ လြပ္လပ္မွဳေတြ ေပးသြားမွာလား ဆိုတာကိုေတာ့ ေစာင့္ၾကည့္ဖို႕လိုပါလိမ့္မယ္။

မွတ္ခ်က္။ (ရွင္က်န္း၊ ၀ီဂါ စတဲ့ ျမန္မာစာလံုးေပါင္းကို သတင္းနားေထာင္ၿပီး သတင္းေၾကျငာသူေတြရဲ႕ အသံထြက္အတိုင္း ေရးထားတာျဖစ္လို႕ ကြဲလြဲမွဳမ်ား ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အသံထြက္အမွန္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာသတင္းမ်ားနဲ႕ ႏွိဳင္းယွဥ္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။)

(ဒီပို႕စ္ေရးရာမွာ Aljazeera.net “China dismisses Xinjiang officials” September 5th, 2009၊ Aljazeera.net “Q&A; China’s restive Uighurs by Joe Havely” July 9th, 2009 နဲ႕ Time “Spotlight: China’s Ethnic Riots” July 20th, 2009 တို႕ကိုလည္း ကိုးကားပါတယ္။)

ပညာေရး ေတြးဆစရာ

ပညာေရးနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ ဘ၀ခရီးကို မၾကာခဏဆိုသလို ျပန္လည္စဥ္းစားမိပါတယ္။

ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကမာၻ႕အဆင့္မီ ပညာတတ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ခ်င္ခဲ့၊ ျဖစ္ခ်င္ေနတာကိုး။ ငယ္စဥ္ကတည္းက စာဖတ္၀ါသနာပါလို႕ ဦးေလးတစ္ေယာက္က ပေရာ္ဖက္ဆာႀကီးလို႕ ေခၚရင္လည္း သေဘာက်မိတာပါပဲ။

ဒါေပမယ့္ ပညာေရးမွာ အခ်ိဳ႕ေသာ သူငယ္ခ်င္းမ်ားလို ကံသိပ္မေကာင္းခဲ့ပါဘူး။ ေခတ္၊ စနစ္ေတြကို အျပစ္တင္ၿပီး မႀကိဳးစားရင္ ကိုယ္ပဲေနာက္က်က်န္ခဲ့မွာမို႕၊ ဒါေတြကို ခ်ဲ႕ထြင္ မေျပာခ်င္ေပမယ့္၊ အဆင့္အတန္းမီ ပညာေရးစနစ္ နယ္ပယ္မွာ က်င္လည္ခ်င္တာကေတာ့ အမွန္ပါပဲ။

ဒါေပမယ့္လည္း အမွန္တကယ္ ေျပာရရင္ ဘ၀မွာ ႀကိဳးစားခ်င္စိတ္ ေပၚလာၿပီး၊ အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ ႀကိဳးစားခဲ့တာ (၁၀) တန္းေအာင္ၿပီး ေလာက္မွပါ။ (၁၀) တန္းေအာင္ၿပီးမွ ဘ၀ နဲ႕ ပညာေရးကို ပိုတန္ဖိုးထားတတ္လာတယ္ ဆိုပါေတာ့။

ကၽြန္ေတာ္ ၁၉၉၆ မွာ (၁၀) တန္းေအာင္ေတာ့လည္း သာမန္အဆင့္ေလာက္နဲ႕ပါပဲ။ ရွားရွားပါးပါး ျမန္မာစာဂုဏ္ထူး ထြက္ပါတယ္။ သိပၸံဘာသာတြဲကို (၇၂) မွတ္နဲ႕ ဂုဏ္ထူး ကပ္ျပဳတ္ပါတယ္။ က်န္တဲ့ဘာသာေတြကေတာ့ သာမန္အမွတ္ေလာက္ပါပဲ။

(၁၀) တန္းေအာင္ၿပီး ၁၉၉၇ ခုႏွစ္၀န္းက်င္ သူငယ္ခ်င္းအမ်ားစု ႏိုင္ငံရပ္ျခားမွာ ေက်ာင္းသြားတတ္ဖို႕ အသီးသီး ျမန္မာျပည္က ထြက္သြားၾကေတာ့၊ ကိုယ့္ဘ၀အတြက္ စၿပီးေတာ့ အေလးအနက္ ေတြးမိလာပါတယ္။ ဘ၀ေရွ႕ေရးအတြက္ ဘာလုပ္မလဲ၊ ဘာျဖစ္ခ်င္သလဲေပါ့။

ကၽြန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္း အမ်ားစုက ေငြေၾကးခ်မ္းသာ ျပည့္စံုၾကတယ္။ သူတို႕ လုပ္ခ်င္တာ လုပ္ႏိုင္တဲ့ အေနအထားမွာ ရွိတယ္။ ကၽြန္ေတာ့္မွာ သူတို႕ေလာက္ အေျခအေန၊ အခြင့္အေရး မေပးပါဘူး။ မိဘမ်ားကို အတင္းအက်ပ္ ေျပာရင္ေတာ့ စင္ကာပူ၊ ေပၚလီ ေလာက္ေတာ့ ျဖစ္သြားႏိုင္ေပမယ့္ ကိုယ့္ေၾကာင့္ မိဘ၊ ေမာင္ႏွစ္မမ်ားကိုလည္း ၀န္ထုပ္၀န္ပိုး မျဖစ္ေစခ်င္တာေၾကာင့္ အတင္းအက်ပ္ ေတာင္းဆိုမွဳမ်ိဳးေတြလည္း မလုပ္ခဲ့ပါဘူး။

ဒါေၾကာင့္ အဲ့ဒီအခ်ိန္က ကိုယ္၀ါသနာပါရာ လုပ္ငန္းခြင္ထဲကို ၀င္ေရာက္ဖို႕သာ သင့္ေတာ္ေသာ ဆံုးျဖစ္ခ်က္ျဖစ္လာၿပီး၊ ထိုက္သင့္ေသာ ႀကိဳးစားအားထုတ္မွဳမ်ားနဲ႕ အသက္(၁၉) ႏွစ္ အရြယ္မွာ အခ်ိန္ျပည့္ လုပ္ငန္းခြင္ထဲ စတင္ေရာက္ရွိခဲ့တယ္ ဆိုပါေတာ့။ ဒီေတာ့ အက်ိဳးဆက္က ပညာေရးနဲ႕ပတ္သက္ရင္ ေရြးခ်ယ္ပိုင္ခြင့္က အတိုင္းအတာ တစ္ခုအထိ limited ျဖစ္သြားပါတယ္။

ကိုယ္တက္ခ်င္တဲ့ ဘာသာက ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးလိုမ်ိဳး၊ ဒီဘာသာက အေ၀းသင္မွာ မရွိ။ ဒီလိုနဲ႕ အေကာင္းဆံုးျဖစ္မယ္လို႕ ယူဆရၿပီး၊ အေဖတိုက္တြန္းတဲ့ ဥပေဒကို ယူျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒါကၽြန္ေတာ့္ဘ၀ နဲ႕ ဥပေဒ စတင္ပတ္သက္မွဳေပါ့။

(၅) ႏွစ္တာ သင္ယူရတဲ့ ဥပေဒ (အေ၀းသင္) ေက်ာင္းသားဘ၀မွာလည္း အလုပ္တစ္ဖက္ေၾကာင့္ ဘြဲ႕သာရတယ္ စာကို ေကာင္းေကာင္း နားမလည္ခဲ့ပါဘူး။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း အနီးကပ္တက္၊ စာေမးပြဲေအာင္ဖို႕ အနီးကပ္က်ဴရွင္တက္၊ စာမွန္မွန္က်က္ၿပီး ဘြဲ႕ေတာ့ ရသြားပါတယ္။ တစ္ကယ္တတ္သလားေမးရင္ ယခုအခ်ိန္အထိ မတတ္ဘူးလို႕သာ ၀န္ခံရမွာပါ။

အဲ အေ၀းသင္ ငါးႏွစ္တက္တုန္း၊ သူမ်ားထက္ အနည္းငယ္ ပိုအားထုတ္တယ္လို႕ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုထင္တာကေတာ့ သူမ်ားေတြလို အလြယ္လမ္းမလိုက္ဘဲ စာကုိ တကယ့္ကို က်က္မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ (ေနာက္ဆံုးႏွစ္နဲ႕ ပတ္သက္လို႕ေတာ့ ေျပာစရာေတြရွိလို႕ ေနာက္မွ သီးျခားေျပာျပာတာေပါ့။)

ဥပေဒ (အေ၀းသင္) မွာ အမွတ္ေကာင္းေကာင္းနဲ႕ ေအာင္ဖို႕၊ ဂုဏ္ထူးရဖို႕ အျခားေသာ ဘာသာရပ္မ်ားနဲ႕စာရင္ အေတာ့္ကို ခဲယဥ္းပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္မွတ္မိသေလာက္ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း ဂုဏ္ထူးထြက္ေက်ာင္းသား (၁၀) ေယာက္ထက္ မပိုဘူးလို႕ ထင္ပါတယ္။ ဂုဏ္ထူးလိုခ်င္ရင္ အလြတ္က်က္စာမ်ားသာမက မိမိရဲ႕ထင္ျမင္သံုးသပ္ခ်က္မ်ား ကို အတုိင္းအတာတစ္ခုထိ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ေရးသားပါမွ ရပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႕ ကၽြန္ေတာ္အၿမဲတမ္း ေျပာေလ့ရွိသလို ကၽြန္ေတာ့္ရဲ႕ဘ၀မွာ အျခားေသာ သူငယ္ခ်င္းမ်ားနဲ႕ယွဥ္ရင္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား ဘ၀ ပီပီျပင္ျပင္ မခံစားခဲ့ရပါဘူး။ အၿမဲတမ္း လိုခ်င္ခဲ့တဲ့ University Life မရွိခဲ့ဘူးလို႕ ဆိုရမွာေပါ့။

လုပ္ငန္းခြင္ထဲမွာ အခ်ိန္ျပည့္ (၁၀) နွစ္ခန္႕ လွဳပ္ရွားရုန္းကန္အၿပီး၊ အသက္ (၂၉) ႏွစ္အရြယ္ေရာက္ေတာ့ မွ ကၽြန္ေတာ္ပညာေရးဘက္ ေျခဦးျပန္လွည့္ခဲ့မိပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွာ မဟာဘဲြ႕ ဆက္တက္ျဖစ္တယ္၊ ဆက္တက္ေနတယ္ ဆိုပါေတာ့။

တကယ္သြားခ်င္တာက ကမာၻေက်ာ္ အေမရိကန္ တကၠသိုလ္မ်ားေပါ့။ ေနာက္ဆံုး အေျခအေန အမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင့္ ဂ်ပန္ကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့တယ္လို႕ ေျပာရမွာပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္လိုခ်င္ခဲ့တဲ့ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားဘ၀ကို ရၿပီေပါ့။ အရြယ္လြန္မွ ရတယ္လို႕ ဆိုရင္လည္း မမွားဘူးလို႕ ေျပာရမွာပါပဲ။

အဲဒီေတာ့ ေရြးခ်ယ္ခဲ့တဲ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံက ဘြဲ႕လြန္ပညာေရးနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး ေကာင္းတာ၊ ဆိုးတာေတြ ကိုယ့္အေတြ႕အႀကံဳအရ ခ်ိန္ဆေတြးေနမိတာေတြ အမ်ားႀကီးပါပဲ။ ေနာက္ပို႕စ္မ်ားမွာ ဆက္လက္ေဆြးေႏြးၾကတာေပါ့ဗ်ာ။

Thursday, September 10, 2009

Lockerbie Case (၁)

မၾကာေသးမီက အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒ အေျခခံသိသင့္တာေတြကို စတင္ေလ့လာေတာ့ Lockerbie Case ကို သတိထားမိလာပါတယ္။ ကမာၻ႕ဥပေဒေရးရာမွာ နာမည္ႀကီးတဲ့ အျဖစ္အပ်က္ျဖစ္လို႕ ေနာက္အေသးစိတ္ ေလ့လာမယ္လို႕ စိတ္ကူးေနတုန္း ယခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ နဲ႕ စက္တင္ဘာလမ်ားမွာ ဒီကိစၥရပ္ဟာ ကမာၻေက်ာ္ ျပန္ျဖစ္လာပါတယ္။ ကဲ Lockerbie Case ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္သမိုင္းကို ေလ့လာၾကည့္ရေအာင္...

ဒီျဖစ္ရပ္ကို ၿဗိတိသွ်သမိုင္းမွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ အရက္စက္ဆံုး၊ အဆိုး၀ါးဆံုးေသာ အၾကမ္းဖက္မွဳ (the worst terrorist atrocity) လို႕လည္း ဆိုၾကပါတယ္။ (Economist, “A long shadow” Aug 20th 2009.)

၁၉၈၈ ခုႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာလ (၂၁) ရက္ေန႕က လန္ဒန္ကေန နယူးေယာက္ကို ပ်ံသန္းမယ့္ PanAm ေလယာဥ္ အမွတ္ (၁၀၃)၊ စေကာ့တလန္ႏိုင္ငံ Lockerbie ျမိဳေပၚမွာ ဗံုးခြဲခံခဲ့ရတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလယာဥ္ ဗံုးခြဲမွဳေၾကာင့္ လူေပါင္း (၂၇၀) ခန္႕ေသဆံုးခဲ့ရပါတယ္။ ဒီျဖစ္ရပ္ရဲ႕ တရားခံကေတာ့ လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံက ေထာက္လွမ္းေရးအရာရွိ Mr. Abdelbaset al-Megrahi လို႕ ဆိုပါတယ္။

Mr. Megrahi ကို စေကာ့တလန္ဥပေဒအရ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံ မွာ ၂၀၀၀-၂၀၀၁ အတြင္း စစ္ေဆးခဲ့ျပီး၊ ေထာင္ဒဏ္ တစ္သက္ (အမ်ားဆံုး ၂၇ ႏွစ္) ခ်မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ သူဟာ ေထာင္ဒဏ္ (၈) ႏွစ္ခန္႕က်ခံၿပီးေနာက္ စေကာ့တလန္တရားရံုးက ၂၀၀၉ ခုႏွစ္၊ ၾသဂုတ္လ ၂၀ ရက္ေန႕မွာ လူသားခ်င္း စာနာမွဳအရ ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႕ ျပန္လည္လႊတ္ေပးခဲ့ပါတယ္။

ဒီျဖစ္ရပ္ကို ကၽြန္ေတာ္စိတ္၀င္စားသြားတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္က သူ႕ကို လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံက ႀကိဳဆိုပံုပါပဲ။ ႏိုင္ငံတကာသတင္းမ်ား အရ ေျပာရရင္ Hero's welcome နဲ႕ႀကိဳဆိုတယ္ေပါ့ဗ်ာ။ သူ႕ကို ဘာေၾကာင့္လႊတ္သလဲ၊ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုႀကိဳဆိုသလဲ ေမးခြန္းေတြ၊ စဥ္းစားစရာေတြ အမ်ားႀကီး ျဖစ္လာပါတယ္။

ပထမဆံုး စဥ္းစားစရာ အခ်က္က လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံနဲ႕ ပတ္သက္ပါတယ္။ လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ဟာ Colonel Gaddafi ျဖစ္ပါတယ္။ သူဟာ ၁၉၆၉ ခုႏွစ္ ေသြးထြက္သံယိုမွဳ မရွိတဲ့ အာဏာသိမ္းပြဲကေန အာဏာ ရယူၿပီး လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ေနတာ ယေန႕တိုင္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ (ႏွစ္ ၄၀ ေက်ာ္ခဲ့ပါၿပီ။) အာရပ္ကမာၻရဲ႕ သက္တမ္းအၾကာဆံုးေသာ ေခါင္းေဆာင္လို႕လည္းဆိုၾကပါတယ္။

Col. Gaddafi နဲ႕ဆက္စပ္စဥ္းစားရရင္ လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံမွာ သူမသိဘဲ၊ သူ႕အမိန္႕မရဘဲ ဘာမွ မျဖစ္ဘူး၊ လုပ္လို႕မရဘူးလို႕ဆိုၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီဗံုးခြဲမွဳမွာ လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံ ေထာက္လွမ္းေရးအရာရွိ လုပ္ခဲ့တယ္လို႕ဆိုရင္ ဒီလူဟာ တကယ့္တရားခံလား ဒါမွမဟုတ္ Col. Gaddafi ခိုင္းလို႕ လုပ္ရတာတဲ့ ဓါးစာခံ (scapegoat) လား ဆိုတာ စဥ္းစားစရာပါပဲ။

ေနာက္တစ္ခ်က္က ၿဗိတိသွ်အစိုးရနဲ႕သက္ဆိုင္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ဒီလိုျပစ္မွဳႀကီး က်ဴးလြန္သူကို လြယ္လြယ္ နဲ႕လြတ္ေပးဖို႕ ဆံုးျဖတ္သလဲ ဆိုတာကိုပါ။ ဆရာ၀န္ေတြအဆိုရ Mr. Megrahi ဟာ ကင္ဆာေရာဂါေၾကာင့္ (၃) လအတြင္း ေသဆံုးမယ္လို႕ သိရပါတယ္။

ေနာက္ပိုင္းသတင္းမ်ားအရေတာ့ လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံရဲ႕ သံဃံဇာတ (အဓိက ကေတာ့ ေရနံ) ေတြအေပၚ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက အက်ိဳးအျမတ္ ရယူလိုတဲ့ ကိစၥနဲ႕ဆက္ႏြယ္တယ္လို႕ ဆိုၾကပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ လည္းပဲ ဒီအခ်က္ကို ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ရွိတယ္လို႕ထင္ပါတယ္။ ေသေတာ့မယ့္ လူတစ္ေယာက္ နဲ႕ ႏိုင္ငံအက်ိဳးစီးပြား (national interests) ခ်ိန္ဆတဲ့သေဘာေပါ့။

လစ္ဗ်ားႏိုင္ငံဟာ ေရနံ၊ စြမ္းအင္စတဲ့ သံဃံဇာတေတြ ေပါမ်ားၿပီး၊ Time Magazine အဆိုအရ ကမာၻေပၚမွာ ေရနံနဲ႕သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႕ အမ်ားဆံုးပိုင္ဆိုင္တဲ့ (၁၀) ႏိုင္ငံေျမာက္ ႏိုင္ငံ ျဖစ္တယ္လို႕လည္း သိရပါတယ္။ (Time, “Was Oil Part of a Deal for the Lockerbie Bomber?” Aug 22nd 2009.)

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီေသေတာ့မယ့္ တရားခံကို လြတ္ေပးလိုက္ျခင္းအားျဖင့္၊ လစ္ဗ်ားနဲ႕ ၿဗိတိန္တို႕ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ဆက္ဆံေရးေကာင္းလာၿပီး၊ ျဗိတိန္ႏိုင္ငံတြက္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းေတြ ပိုပြင့္လာေစမွာေတာ့ အမွန္ပဲလို႕ သံုးသပ္ရပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္က တရားခံကို လႊတ္ေပးေၾကာင္း သတင္းမ်ားေရးရာမွာ ၿဗိတိန္အစိုးရက လႊတ္ေပးတယ္လို႕ မေဖာ္ျပဘဲ၊ စေကာ့တလန္တရားရံုး၊ စေကာ့တလန္အာဏာပိုင္မ်ားက လႊတ္ေပးတယ္လုိ႕ ေဖာ္ျပတဲ့အခ်က္ပါပဲ။ ကၽြန္ေတာ္အေန႕နဲ႕ ဗဟုသုတအားနည္းေတာ့ စေကာ့တလန္က လႊတ္လႊတ္၊ ဘယ္ကလႊတ္လႊတ္၊ ၿဗိတိန္အစိုးရ က လႊတ္တယ္လို႕ နားလည္ထားလို႕ပါ။

အေၾကာင္းတိုက္ဆိုင္လို႕ အတန္းအတူတက္ ၿဗိတိသၽွသူငယ္ခ်င္းကို ေမးၾကည့္ေတာ့မွ အဂၤလန္ဆိုေပမယ့္ စေကာ့တလန္မွာ သူ႕ရဲ႕ကိုယ္ပိုင္တရားစီေရး ရွိေၾကာင္း၊ စေကာ့တလန္ အာဏာပိုင္မ်ားအေနနဲ႕ သူတို႕ရဲ႕နယ္ပယ္မွာ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ပိုင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း စသျဖင့္ သိလာရပါ တယ္။ (ဥပမာ - ရသံုးမွန္းေျခေငြစာရင္း (Budget) နဲ႔ပတ္သက္လို႕ ၿဗိတိန္အစိုးရက စေကာ့တလန္ အတြက္ ခြဲေ၀ေပးတယ္ ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း၊ စေကာ့တလန္နယ္အတြင္း ၄င္းတို႕ (Budget) ကို ၄င္းတို႕စိတ္ႀကိဳက္ခြဲေ၀ အသံုးျပဳႏိုင္ေၾကာင္း သိရပါတယ္။)

ဒါေပမယ့္လည္း ဒီလိုႀကီးက်ယ္တဲ့အမွဳမ်ိဳးမွာ အနည္းဆံုး ၿဗိတိန္အစိုးရရဲ႕ သေဘာထား မပါဘဲ၊ အသိမေပးဘဲ မလုပ္ဘူးဆိုတာကေတာ့ ေတြးဆၾကည့္ႏိုင္ပါတယ္။ ကနဦးမွာေတာ့ ၿဗိတိန္ အစိုးရက ယခုဆံုးျဖစ္ခ်က္ကို ၄င္းတို႕ ဆံုးျဖတ္တာ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ စေကာ့တလန္အာဏာပိုင္မ်ားက ၄င္းတို႕ သေဘာဆႏၵအရသာ ေဆာင္ရြက္တာျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ့ပါေသးတယ္။ ဒီကိစၥက ယခုတိုင္ အျငင္းပြားဆဲပါ။

ထပ္ၿပီး စဥ္းစားေတြးၾကည့္ရမွာကေတာ့ အခုလိုလြႊတ္ေပးလိုက္ျခင္းဟာ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဂုဏ္သတင္းနဲ႕ ၄င္းရဲ႕ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးကို ထိခိုက္ေစႏိုင္တယ္ ဆိုတဲ့အခ်က္ပါပဲ။

ဥပမာ - အေမရိကန္ႏိုင္ငံ အေနနဲ႕ ဒီျဖစ္စဥ္ ဟာ စက္တင္ဘာ (၁၁) ရက္ (နယူးေယာက္ၿမိဳ႕၊ Twin Tower ဗံုးခြဲခံရတဲ့ ျဖစ္စဥ္) မျဖစ္ေပၚစဥ္အထိ အေမရိကန္ျပည္သူလူထုအေပၚမွာ အဆိုး၀ါးဆံုး အၾကမ္းဖက္ခံရမွဳလို႕ သတ္မွတ္ပါတယ္။ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား (၁၈၉) ဦး ေသဆံုးခဲ့ရလို႕ပါပဲ။ (ယခုအခ်ိန္မွာေတာ့ လစ္ဗ်ားဟာ အၾကမ္းဖက္မွဳ တိုက္ဖ်က္ေရး နဲ႕ပတ္သက္ၿပီး အေမရိကန္ရဲ႕ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ မိတ္ဖက္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ယခုလို ၿဗိတိန္က တရားခံကို လႊတ္ေပးျခင္းကိုေတာ့ အေမရိကန္အစိုးရက အျပင္းအထန္ ရွဳတ္ခ်ေနတုန္းပါပဲ။)

ေနာက္ Lockerbie Case မွာ ထူးျခားၿပီး သတိျပဳသင့္တဲ့ အခ်က္ေတြ မ်ားစြာရွိပါတယ္။

ဒီအမွဳကို အမွဳျဖစ္ပြားရာ ႏိုင္ငံမွာ မစစ္ေဆးဘဲ၊ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ တရားစီရင္ေရးမွာ ေခါင္းေဆာင္မွဳေနရာေၾကာင့္ ထင္ရွားတဲ့ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံမွာ စေကာ့တလန္ဥပေဒနဲ႕ စစ္ေဆးခဲ့တာ၊ ဒီအမွဳ စစ္ေဆးဖို႕ အေမရိကန္၊ ၿဗိတိန္နဲ႕ နယ္သာလန္ႏိုင္ငံတို႕က ရံပံုေငြေတြ ေထာက္ပံ့ခဲ့တာ၊ ဒီအမွဳ စစ္ေဆးျဖစ္ေစဖို႕ ထိုစဥ္က အေမရိကန္သမၼတ Bill Clinton နဲ႕ သူရဲ႕ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး Madeleine Albright၊ ေတာင္အာဖရိက သမၼတ Nelson Mandela တို႕Colonel Gaddafi နဲ႕ သံတမန္ေရးအရ ႀကိဳးစားခဲ့ရတာ စတဲ့အခ်က္ေတြေၾကာင့္ အျပည္ျပည္ ဆိုင္ရာတရားစီရင္ေရးနဲ႕ သံတမန္ေရးရာမွာ ထင္ရွားတဲ့ ျဖစ္စဥ္လို႕လည္း ဆိုၾကပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ဒီျဖစ္စဥ္ရဲ႕ တိုးတက္မွဳဟာ စိတ္၀င္စားစရာေကာင္းၿပီး၊ ဆက္လက္ေစာင့္ၾကည့္ ေနဖို႕ လိုအပ္တယ္လို႕ ထင္ပါတယ္။ အခုလိုလႊတ္ေပးလိုက္တာဟာ စေကာ့တလန္အစိုးရ ေျပာသလို တကယ့္ကို လူသားခ်င္းစာနာလို႕ပဲလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ၿဗိတိန္အစိုးရရဲ႕ စီးပြားေရး အက်ိဳးအျမတ္ အတြက္လား ဆိုတာ အခ်ိန္ကေျပာလိမ့္မယ္ (the time will tell the truth) လို႕ယူဆပါတယ္။

သူငယ္ခ်င္းတို႕လည္း ေစာင့္ၾကည့္ၾကေပါ့။